Optrappet konflikt øger risikoen for sommerkaos i lufthavnen

Parterne ser ud til fortsat at være langt fra at lande en ny aftale om særligt nye lønvilkår til flyveledere.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Der er øget risiko for lufthavnskaos i sommeren 2023, hvis ikke snart konflikten mellem flyveledere og den statslige luftfartstjenesten Naviair bliver løst.

Det skriver Berlingske Business.

”Situationen er meget alvorlig. Luftfarten er på vej videre fra covid-19. Men nu følger så dette,” skriver Karsten Lauritzen, der branchedirektør for Dansk Luftfart og DI Transport, til avisen.

Flyvelederne ønsker en væsentligt højere løn og færre arbejdstimer, hvis de skal gå med til for en periode at tage ekstravagter.

På det seneste har flyvelederne ikke taget ekstravagterne og som et resultat var halvdelen af de 19.200 flyvninger i april måned i Københavns Lufthavn forsinkede.

Flyvelederne vil have hævet den årlige gennemsnitsløn til 1,7 mio. kr.

Naviair har oplyst til Berlingske, at de har lagt op til en lønstigning på 135.000 om året, samt aflønning af ekstravagter på 22.000 kr. per vagt. Det udspil stemte flyveledernes fagforening, Datca nej til.

”Det er samlet set et meget lukrativt tilbud, som vi ærlig talt er forbløffede over, at flyvelederne vælger at sige nej til, og at de åbenbart heller ikke ønsker en videre forhandling om udspillet. Hvis man ser på, hvad lønmodtagere tjener rundt omkring på både det private og offentlige arbejdsmarked, har vi svært ved at forstå, hvorfor flyvelederne bliver ved med at sige nej,” skriver Thorsten Elkjær, der er operationel direktør i Naviair, i en mail til Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Photo: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter