Det er ikke hver dag, at Coop, Salling Group, De Samvirkende Købmænd (DSK) og Dansk Erhverv hånd i hånd går i medierne med et fælles budskab.
Men mandag har parterne i fællesskab skrevet et debatindlæg i erhvervsmediet Finans, som handler om det producentansvar for emballage, som Danmark skal indføre 1. januar 2025.
Grundlæggende betyder de nye regler, at virksomheder bliver økonomisk ansvarlige for håndtering af deres emballage, når det bliver til affald, og hvis emballagen er svær at genanvende, bliver regningen dyrere.
Coop, Salling Group, DSK og Dansk Erhverv bakker op om de nye regler, men parterne er samtidig frustrerede, da det endnu er uklart, hvordan kravene til den nye ordning bliver.
”Lige nu ser det faktisk ud til, at de konkrete miljøkrav, virksomhederne kan indrette sig efter, først ligger klar i anden halvdel af 2024,” skriver adm. direktør Kræn Østergaard fra Coop, kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen fra Salling Group, adm. direktør Brian Mikkelsen fra Dansk Erhverv og adm. direktør Jannick Nytoft fra DSK i debatindlægget.
De fire spillere peger på, at det tager tid at designe ny emballage, og så derfor bør politikerne prioritere at få rammerne om det nye producentansvar på plads.
”Danske virksomheder vil den grønne omstilling, og lige nu er der masser af grøn regulering på vej fra EU – heldigvis. Det skal vi gribe og gøre til vækstmuligheder for dansk erhvervsliv. Men det kræver, at vi kan være tidligt ude af starthullerne, når startskuddet går. Og at virksomhederne på forhånd ved, om de skal træne op til 400 meter hæk, 10 kilometer kapgang eller et maraton,” skriver parterne.