Medieforskere kalder DR-værts reklameoptræden for problematisk

Underholdningsværten Joakim Ingversens medvirken i en reklame for Arla kan påvirke brugernes opfattelse af DR’s troværdighed, vurderer medieforskere.
Joakim Ingversen er blandt andet vært på musikprogrammet ’Stjerneklar’ og i quizzen ’Hu hej vilde dyr’. Han har også været vært på ’Den store juniorbagedyst’ tidligere i år. | Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix
Joakim Ingversen er blandt andet vært på musikprogrammet ’Stjerneklar’ og i quizzen ’Hu hej vilde dyr’. Han har også været vært på ’Den store juniorbagedyst’ tidligere i år. | Foto: Mogens Flindt/Ritzau Scanpix

Det er problematisk for DR, når ansatte og profilerede værter som Joakim Ingversen indtager en dobbeltrolle, hvor de er tv-værter, mens de også agerer reklamesøjler for virksomheder som Arla. Det siger to medieforskere til Politiken, efter den populære DR-vært i juni er begyndt at indgå i reklamevideoer for mejeriselskabet.

”Værternes optræden i reklamer er ofte begrundet i deres arbejde i DR, og dermed hjælper DR indirekte virksomheder som Arla med at sælge produkter, hvilket kan risikere at påvirke opfattelsen af DR’s troværdighed blandt brugerne,” siger Mark Blach-Ørsten, der er medieforsker og professor i journalistik ved RUC, til avisen.

Det er særligt problematisk for public service-stationen, når der er tale om værter, der laver indhold til børn, fordi målgruppen ikke kan skelne mellem, om vedkommende er på skærmen for sjov eller i en sjov reklame for et produkt, mener han. Mark Blach-Ørsten får opbakning fra Peter Bro, der er centerleder for journalistik på SDU og mener, at både værten og Arla lukrerer på, at Joakim Ingversen for skatteyderbetalt skærmtid er blevet et stærkt brand. 

Politiken har bedt DR om et interview, men stationen ønsker ikke at stille op, i stedet skriver programchef Anne Garlichs, at Joakim Ingversen er freelanceansat, og at hans aktiviteter overholder DR’s etiske regler. Det samme er meldingen fra Joakim Ingversens manager, Line Køhlert Breinholt, til Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter