Datatilsynet skal gribe ind med et midlertidigt forbud over for techkoncernen Metas adfærdsbaserede annoncer ifølge Forbrugerrådet Tænk. Det skriver TV 2.
Meldingen kommer i kølvandet på, at Norges pendant til Datatilsynet mandag nedlagde et midlertidigt forbud mod annonceværktøjet, som udnytter sporing af brugeres adfærdsmønstre på koncernens platforme - bl.a. Facebook og Instagram.
”Vi har et problem med selve håndhævelsen af forbrugerbeskyttende lovgivning, som ikke kan følge med de store techgiganters forretningsmodeller,” siger Uffe Rabe Krag, politisk chef i Tænk, til TV 2.
Det danske datatilsyn udtaler til TV 2, at det vil kigge nærmere på de norske kollegaers beslutning, og at det forventer, at sagen bliver taget op i Det Europæiske Databeskyttelsesråd, men har ikke ydereligere kommentarer.
Udstedelsen af forbuddet i Norge hænger sammen med, at det irske datatilsyn, på vegne af myndighederne i hele Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, i december afgjorde, at Metas adfærdsbaserede annonceværktøj er ulovligt. Forbuddet gælder fra 4. august og tre måneder frem. Udmeldingen blev ledsaget af et varsel om dagsbøder, hvis ikke Meta rettede ind og droppede den ulovlige praksis.
Meta er kommet med en officiel udtalelse, hvor koncernen erklærer sig uenig i afgørelsen fra det irske tilsyn.