Fremtidens København skal bruge 40.000 nye boliger inden for 12 år
Ejendomsbranchen spiller en afgørende rolle i ny byudviklingsstrategi fra Københavns Kommune, der tørster efter nye boliger for at følge med befolkningstilvæksten.
København oplever en eksplosiv vækst, der fører til et markant stigende behov for nye boliger og byggerier i byen.
Med en stadigt voksende befolkning, der tiltrækker både studerende, familier og erhvervsfolk, er det afgørende at imødekomme efterspørgslen efter boliger, der kan opfylde de forskellige behov.
Det viser en rapport fra Københavns Kommune, der som følge heraf har sendt sin kommuneplanstrategi 2023 med titlen ”Fremtidens klimavenlige hovedstad” i høring.
Denne vision vil blive omsat til konkrete forslag til løsninger i den kommende kommuneplan 2024, der vil danne grundlag for den fysiske arealudvikling de næste 12 år.
Stort behov for boliger
København er vokset med ca. 140.000 borgere, eller ca. 80.000 familier, herunder børnefamilier, enlige, og par uden børn, de seneste 15 år. I samme periode er boligbestanden steget med 43.000 boliger. Det vil sige, at der kun er opført boliger til omkring halvdelen af de nye familier, og det presser boligmarkedet ifølge rapporten.
Det forventes, at byen vil fortsætte med at vokse markant i de kommende årtier. Ifølge Københavns Kommunes egne prognoser forventes byen at tiltrække yderligere 110.000 borgere frem til 2050. Dette har skabt et presserende behov for omkring 67.000 flere boliger for at imødekomme den stigende befolkning – og inden for de næste 12 år skal der bruges 40.000 boliger ifølge kommunens vurderinger.
En nøgleaktør
I den forbindelse spiller ejendomsbranchen en afgørende rolle i byens udvikling. Det er branchen, der skal imødekomme behovet for at bygge boligerne og skabe et bæredygtigt og varieret boligudbud.
Ejendomsbranchen er en nøgleaktør i at opfylde Københavns Kommunes mål om at skabe en by med boliger og boligformer til alle generationer, livssituationer og prisklasser.
For ejendomsbranchen er denne udvikling en mulighed for at bidrage til byens vækst og udvikling. Det stigende behov for boliger giver branchen et bredt spektrum af investeringsmuligheder, der kan imødekomme den varierede efterspørgsel på boligmarkedet.
Offentlig høring
Ejendomsbranchen har også en unik mulighed for at påvirke byens udvikling gennem aktiv deltagelse i den offentlige debat om Kommuneplanstrategien.
Alle interesserede opfordres til at deltage i debatten og komme med bemærkninger, forslag og idéer til kommuneplanstrategien. Alle skriftlige bemærkninger vil indgå i den videre behandling af strategien.
Der er også mulighed for at indsende forslag til konkrete ændringer af den gældende kommuneplan, som man ønsker skal indgå i den kommende Kommuneplan 2024. Disse forslag vil indgå i forvaltningens videre arbejde med forslag til Kommuneplan 2024.
Myndigheden skulle overtage kontrol med chauførers samlede arbejdstid for at forbedre færdselssikkerheden og beskytte chaufførers arbejdsvilkår. Politiet står fortsat for at tjekke køre- og hviletid.
Danmarks Statistik har opjusteret sin opgørelse af bruttonationalproduktet for første kvartal i år. Og i en revision af de seneste fem års BNP er der også sket en pæn opjustering.
Der er udbetalt knap 800 mio. kr. i kompensation til danske fiskere for tab af kvoter efter brexit. Storfisker Henning Kjeldsens selskab er største modtager, skriver Nordjyske.
Regeringen samt Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti står bag aftalen om, at virksomheder får højere F&U-fradrag.
Kort før valget, der kan “destablisere” Frankrig, melder Emmanuel Macron ud om sin kandidat til EU’s embedsværk. Kandidaten er rutineret, ligner Georg Gearløs – og har en tung fortid i techindustrien.
Arla-topchefen har op til mandagens aftale om CO2-afgift på landbruget været meget kritisk, men ser nu positive takter i udfaldet: ”Vi kan se tydelige aftryk fra Landbrug & Fødevarer i aftalen.”
Myndigheden skulle overtage kontrol med chauførers samlede arbejdstid for at forbedre færdselssikkerheden og beskytte chaufførers arbejdsvilkår. Politiet står fortsat for at tjekke køre- og hviletid.
Blot otte måneder efter sit indtog på det danske marked har kinesiske Temu cementeret sin popularitet hos EU-kunderne. På grund af den store kundebase strammer EU nu grebet om netgigant. (Opdateret)