SAS-topchef: Symbolsk overskud men vigtigt til en start – vi skal videre

SAS halter fortsat bagud i forhold til konkurrenterne, lyder det fra Anko van der Werff.
SAS-topchef Anko van der Werff. | Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
SAS-topchef Anko van der Werff. | Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Flyselskabet SAS har fredag leveret sit første kvartalsoverskud siden 2019, men selskabets topchef, Anko van der Werff, erkender, at selskabet fortsat halter efter, når der sammenlignes med konkurrenter.

”Der er symbolsk, men meget vigtigt for en start, meget vigtigt for alle kollegaer rundt i forretningen - det første profitable kvartal siden 2019 og med næsten 7 mio. passagerer i flyene i tredje kvartal. Så det er meget gode tegn for os alle i SAS,” siger Anko van der Werff i et interview om overskuddet, der kommer efter 14 kvartaler i træk med underskud.

”Men jeg vil også være den første til at sige, at vi halter stadig bagud i forhold til konkurrenterne - det er stadig noget, vi skal bygge videre på og forbedre, så vi vil naturligvis fortsætte med SAS Forward, for det har vist sig åbenlyst at virke. Vi er på det rigtige spor, og for nu er vi bestemt glade for det første kvartal med overskud siden 2019,” fortsætter Anko van der Werff.

Af årsager til den svagere performance i forhold til konkurrenter peger SAS-chefen på to forhold.

”Vi har i denne sommer brugt en stor andel af wet lease-kapacitet. Det er noget, du betaler for, så det er et hovedmål for os næste år at sikre, at vi igen flyver med så meget egen kapacitet som muligt. Så det handler stadig om at skalere op og sikre mest mulig egen kapacitet i luften,” siger Anko van der Werff.

En anden ting er noget, som SAS ikke selv er herre over - nemlig udviklingen på valutamarkedet.

”Vi er også ramt af den historisk lave kurs på den svenske kr. Når du sammenligner med selskaber eurolande, så har de nemmere ved at navigere i det i forhold til udveksling med dollar. Vi er på ”all time low” for den svenske kr. og som du ved, har vi en stor del af vores omkostninger i dollar - og det gør ondt,” siger Anko van der Werff.

Før regnskabet havde analytikere noteret sig en noget ringere billetprisudvikling hos SAS end hos konkurrenterne, men det mener SAS-topchefen er en naturlig konsekvens af, at selskabet har flyttet kapacitet til fritidsrejsende til Sydeuropa til fordel for intraskandinavisk trafik.

Det medfører en faldende ”yield”, som udtrykker billetprisudviklingen.

”Det er helt og aldeles en funktion af ændringer i netværket, og at vi nu flyver mere til Sydeuropa med den længere distance. Vi er nu mindre afhængige af erhvervsrejsende internt i Skandinavien, men når vi tager noget kortdistance ud og flyver længere, så vil vores yield gå ned.”

”Det er helt normalt for os i sommersæsonen, men det er nu endnu mere udtalt, fordi vi bringer mere kapacitet ind i det sydlige Europa. Så yield-udviklingen er en logisk konsekvens, af den beslutning vi tog,” siger Anko van der Werff.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også