For at det kan ske, skal tunge brancher som shipping skrue gevaldigt op for investeringerne i grønne brændstoffer og øge skibenes effektivitet markant, hedder det i IEA’s nye Net Zero Roadmap, offentliggjort i dag, tirsdag.
Den globale skibsfart står i dag for ca. tre pct. af den samlede CO2-udledning på verdensplan.
”For shipping har effektivitetsforbedringer, herunder brug af vindassistance og skift til nye brændstoffer, reduceret olieforbruget,” skriver IEA om det scenarie, der skal til i 2050, hvis målet skal nås.
Og her kommer ammoniak til at spille en langt mere fremtrædende rolle end i dag, lyder det i 2050-scenariet:
”Ammoniak er det primære lav-udledningsbrændstof, der bruges til at dekarbonisere shipping, og bidragene fra biobrændstoffer og brint begrænses i vid udstrækning af deres relativt høje omkostninger,” fremgår det af IEA-rapporten.
Behov for flere ordrer på ammoniak-drevne skibe
Samlet set skal andelen af biobrændstof, brint og brintbaserede brændstoffer øges fra mindre end én pct. i dag i skibs- og luftfart til omkring 15 pct. i 2030 og 80 pct. i 2050.
Energiagenturet understreger, at der endnu ikke er nogen kommercielle ammoniak-drevne skibe på søen, men de omkring 150 bestilte, ammoniak-drevne skibe, der var i den globale ordrebog med udgangen af 2022, udgør et godt grundlag for at teste og udvikle systemerne og de sikkerhedsforanstaltninger, der skal til.
For at brændstoffet skal slå til i 2050, skal antallet af ordrer på nye skibe, som kan sejle på ammoniak, stige med 20 pct. om året frem mod 2030.
”Aftaler mellem skibsoperatører og ammoniak- og methanolproducenter vil være nødvendige for at bringe udbud og efterspørgsel i overensstemmelse med hinanden og for at gøre det muligt for brugen af lav-udledningsbrint i skibsfarten at stige så hurtigt som planlagt,” skriver IEA.
Rapporten kommer i kølvandet på en analyse fra analysehuset S&P Global Commodity Insights, som vurderer, at grøn metanol, som bl.a. Mærsk har satset stort på til at dekarbonisere sin flåde, kan blive overhalet af netop ammoniak.
Årsagen er ifølge S&P Global, at høje omkostninger til at skaffe klimavenlig CO2 - også kaldet biogen CO2 - som vigtig ingrediens i produktionen af grøn metanol, kan blive en alvorlig stopklods.