Organisationer vil have politikere til at lave postlov om

Ifølge Danske Medier, Grakom og Landdistrikternes Fællesråd vil forslaget til en ny postlov give bl.a. foreningsblade og magasiner øgede omkostninger til moms.
Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede og derfor ikke kan modregne den nye moms på distribution med Postnord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten, som lovforslaget lægger op til. | Foto: Benjamin Nørskov
Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede og derfor ikke kan modregne den nye moms på distribution med Postnord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten, som lovforslaget lægger op til. | Foto: Benjamin Nørskov

Med et fælles brev opfordret en lang række organisationer regeringen til at ændre i forslaget til ny postlov, fordi loven vil gøre det dyrere at få distribueret medlemsblade og -magasiner. 

Det er meldingen fra Danske Medier, Grakom, Landdistrikternes Fællesråd, FH, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter og Civilsamfunsdets Brancheorganisation, der alle har underskrevet brevet, som er sendt til Folketingets postordførere torsdag.

Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede og derfor ikke kan modregne den nye moms på distribution med Postnord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten, som lovforslaget lægger op til, påpeger aktørerne.

Allerede i august gjorde medieorganisationen Danske Medier opmærksom på situationen, der betyder, det vil blive dyrere for foreninger og organisationer at få omdelt deres blade og magasiner med Postnord fra årsskiftet, når den nye lov træder i kraft. Men det har ikke medført ændringer, hvilket får direktør Mads Brandstrup til at efterlyse politisk handling.

”En løsning kan være en simpel overgangsstøtte for at sikre, at bladene kan nå at omstille sig. Det er vigtigt, at der handles hurtigt fra politisk side, så medierne ved, hvilken økonomi de står med næste år, og så vi fortsat kan sikre distribution af medlemsblade til danskere i hele landet. Vi går meget gerne i dialog med regeringen og embedsværket om at finde en holdbar løsning,” udtaler Mads Brandstrup i en meddelelse.

Lovforslaget er lige nu til udvalgsbehandling og skal efter planen andenbehandles af Folketinget den 28. november. Loven forventes at træde i kraft 1. januar 2024.

Adm. direktør i FK Distribution Andreas Hald fortalte i sommer, at distributøren gerne vil matche distributionsprisen for de udgivere, der står til at få pålagt moms på deres distributionspris

”I FK Distribution har vi næsten 60 års erfaring med omdeling til husstande over hele landet. I al den tid har vi konkurreret på markedsvilkår og været i stand til at tilbyde konkurrencedygtige priser til vores kunder. Det kommer vi fortsat til, og derfor vil vi gerne forsikre udgivere af medlemsblade og magasiner, at de fortsat kan få en attraktiv og konkurrencedygtig pris, der matcher deres nuværende aftaler,” sagde Andreas Hald til MediaWatch i juni, da den nye postaftale blev præsenteret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Photo: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter