Styrelse giver Meta og Google fire uger til at ændre brug af cookies

Digitaliseringsstyrelsen har givet de amerikanske techgiganter Meta og Google påbud om at få bragt brugen af cookies i orden.
Meta står bl.a. bag de sociale medier Facebook og Instagram og spiller en stor rolle på annoncemarkedet. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Meta står bl.a. bag de sociale medier Facebook og Instagram og spiller en stor rolle på annoncemarkedet. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Digitaliseringsstyrelsen har givet selskabet bag Facebook, Meta, et påbud og fire ugers frist til at rette op på en række mangler i selskabets brug af cookies. Et lignende påbud er givet til Google.

Styrelsen har gennemgået brugen af cookies på både Facebook og Googles danske hjemmesider.

Cookies er små datafiler, der gemmer oplysninger om brugerens præferencer og adfærd på en given hjemmeside.

Her er det blevet konstateret, at Google og Meta ikke lever op til reglerne for brugen af cookies, der skal sikre, at brugerne er tilstrækkeligt informeret, og at der skal være mulighed for at trække et samtykke tilbage.

Digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) siger om påbuddet til Google og Meta:

”Vi skal ikke finde os i, at techgiganter eller andre misbruger vores data.”

”Vi er nødt til at sætte nogle tydelige hegnspæle op for den digitale udvikling, og her er et aktivt tilsyn og håndhævelse af regulering et vigtigt skridt i den rigtige retning,” siger hun.

Både Google og Meta, der er moderselskab for blandt andet Facebook og Instagram, har haft mulighed for at kommentere Digitaliseringsstyrelsens indsigelser, og nu har de altså fået en frist på fire uger til at rette op på manglerne.

Det drejer sig blandt andet om, at brugere skal have et bedre overblik over de cookies, der anvendes på siderne, og at oplysningerne er skrevet i et præcist og letforståeligt sprog.

Der skal også være mulighed for at opdele sit samtykke til brugen af cookies, afhængigt af formål, ligesom det også skal være muligt at trække sit samtykke tilbage. Og sidstnævnte mulighed skal være tydeligt markeret på siderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter