Meta forbyder type af kunstig intelligens i politiske reklamer

Det amerikanske selskab Meta, der står bag Facebook og Instagram, vil bekæmpe misinformation i forbindelse med valg.
Det er blot en måned siden, at Meta, der også står bag Instagram, offentliggjorde, at man ville udvide annoncørers muligheder for at bruge kunstig intelligens på dets platforme. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
Det er blot en måned siden, at Meta, der også står bag Instagram, offentliggjorde, at man ville udvide annoncørers muligheder for at bruge kunstig intelligens på dets platforme. | Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
AF RITZAU/REUTERS

Facebook-ejeren Meta forbyder politiske kampagner at bruge generativ kunstig intelligens i reklamer på selskabets platforme i et forsøg på at hindre spredningen af misinformation. Det har det børsnoterede amerikanske selskab mandag offentliggjort på sin officielle blog.

”Vi tror på, at tilgangen gør os bedre i stand til at forstå potentielle risici og indføre de rigtige sikkerhedsforanstaltninger for brugen af generativ kunstig intelligens i reklamer, der er relateret til potentielt ømtålelige emner i regulerede industrier,” lyder det fra Meta.

Det er blot en måned siden, at Meta, der også står bag Instagram, offentliggjorde, at selskabet ville udvide annoncørers muligheder for at bruge kunstig intelligens på selskabets platforme.

Generativ kunstig intelligens er en type kunstig intelligens, der kan skabe originalt indhold som eksempelvis billeder. Metas forbud gælder også andre regulerede industrier som medicinalindustrien og den finansielle sektor.

Selskabets nye værktøjer er indtil videre kun tilgængelige for et begrænset udsnit af annoncørerne. Men Meta har planer om en global udrulning næste år.

Meta og andre tech-selskaber har haft travlt med at komme med på bølgen i forhold til kunstig intelligens, siden selskabet OpenAI lancerede den populære chatbot ChatGPT sidste år.

Indtil videre har selskaberne ikke fortalt meget om, hvordan de vil forhindre misbrug af teknologien.

Google, der er ejet af selskabet Alphabet, lancerede i sidste uge en type generativ kunstig intelligens, som også er målrettet til annoncører. Produktet vil dog ifølge Google ikke godtage input med visse politiske emneord.

Nick Clegg, der er Metas præsident for globale anliggender, advarede i sidste uge om, at regeringer og tech-selskaber skal forberede sig på, at kunstig intelligens vil blive brugt ved politiske valg i 2024.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Photo: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter