Søfartsstyrelsen: Danmark har kun ringe mulighed for at inspicere fragtskibe

En aftale fra 1857 og en FN-konvention giver fragtskibe frit lejde i danske stræder. Inspektion af russiske olielaster, som der tales om i EU, vil kræve såkaldt ”farlig passage”, vurderer styrelsen.
En traktat med mere end 150 år på bagen medvirker i dag til, at skibe - også dem med russisk olie i lasten - generelt har ret til at passere gennem danske træder som Storebælt, uden at Danmark har lov til at inspicere skibet. | Foto: Per Rasmussen
En traktat med mere end 150 år på bagen medvirker i dag til, at skibe - også dem med russisk olie i lasten - generelt har ret til at passere gennem danske træder som Storebælt, uden at Danmark har lov til at inspicere skibet. | Foto: Per Rasmussen

BRUXELLES / KØBENHAVN 

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

    Temu kommer under skrappere EU-regler

    For abonnenter