Efter en række influencere i Danmark er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for ikke at overholde markedsføringsloven, har erhvervsminister Morten Bødskov sat fokus på området og opfordrer ”kraftigt” influencere til at sætte sig ind i loven. Ellers får det alvorlige konsekvenser, siger han til Berlingske.
”Noget af det her indhold er fuldkommen uden for skiven, og det går ikke, at vores børn og unge skal udsættes for det. Derfor vil jeg gerne sende en klar advarsel til de her influencere, som har et stort ansvar,” siger erhvervsministeren, der kalder det dybt bekymrende, at dele af influencer-branchen har det svært med at overholde reglerne for reklame på sociale medier.
Morten Bødskov påpeger, at det er en del af regeringens plan at give Forbrugerombudsmanden flere penge til at overvåge, om influencere overholder reglerne på sociale medier, og ministeren føler sig overbevist om, at politikerne kommer til at stramme lovgivningen i fremtiden.