Aftale om finansiering til brintrør udskydes: Meget bekymrende

Inden 2023 gik på hæld, skulle finansieringen til den danske brintinfrastruktur ligge på plads, men tidsplanen er skredet.
”Er vi nu igen ved at miste en oplagt mulighed for at rykke i forhold til klimaet og samtidig skabe arbejdspladser? Det frygter jeg,” siger Mona Juul, erhvervs- og klimaordfører for De Konservative. | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
”Er vi nu igen ved at miste en oplagt mulighed for at rykke i forhold til klimaet og samtidig skabe arbejdspladser? Det frygter jeg,” siger Mona Juul, erhvervs- og klimaordfører for De Konservative. | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Der kommer ikke til at være styr på finansieringen af den kommende brintinfrastruktur i Danmark, inden 2023 bliver til 2024.

Det var ellers planen, men nu har klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard meddelt aftalepartierne, at forhandlingerne blive genoptaget i det nye år, skriver Finans.

”Er vi nu igen ved at miste en oplagt mulighed for at rykke i forhold til klimaet og samtidig skabe arbejdspladser? Det frygter jeg,” siger Mona Juul, erhvervs- og klimaordfører for De Konservative, der både er overraskede og bekymrede for ministerens melding.

Der er tale om et 360 kilometer langt brintrør, der skal gå ned gennem Jylland og ind i det tyske marked, der er udset som et nøglemarked for det danske brinteventyr. Energinet estimerer, at brintrøret vil koste 10-22 mia. kr. at etablere, men den samfundsøkonomiske gevinst vil lyde på 30-75 mia. kr.

Det er dog svært at træffe en investeringsbeslutning for Energinet, før aktører i den danske brintbranche så som Ørsted, H2 Energy og CIP er gået i gang med at opføre brintfabrikker. Modsat afventer selskaberne, indtil der er vished om, hvorvidt man kan sende brinten til Tyskland.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også