Datatilsynet har anmeldt Det Kongelige Teater til politiet for ikke at have regler for sletning af kundeoplysninger til markedsføringsbrug.
Det oplyser Datatilsynet på sin hjemmeside.
Det Kongelige Teater indstilles til en bøde på en kvart million kroner.
Teatret anmeldes, fordi det har opbevaret oplysninger på cirka 520.000 kunder og nyhedsbrevsmodtagere uden at have fastsat slettefrister eller etableret faste procedurer eller retningslinjer for sletning af oplysningerne, lyder det.
Datatilsynets undersøgelse af Det Kongelige Teater startede i september 2022.
”Her viste det sig, at Det Kongelige Teater ikke havde fastsat regler for sletning og opbevaring af personoplysninger på trods af, at teateret allerede her var opmærksom på, at dette ikke var sket,” skriver Datatilsynet.
”Oplysningerne blev først slettet i tilfælde, hvor enkelte kunder konkret anmodede om sletning eller tilbagekaldte deres samtykke til at modtage direkte markedsføring.”
”Det Kongelige Teater påbegyndte først at udarbejde og implementere en slettepolitik, da tilsynet indledte sin undersøgelse.”