Dansk Industri: Dyrere billetter bliver hurtigt en dødsspiral

Takststigning oveni allerede eksisterende forringelser er en udfordring for den kollektive trafik, mener DI.
Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 pct., viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 pct. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 pct., viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 pct. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
af ritzau

Søndag trådte varslede prisstigninger i kollektiv trafik i kraft. Nogle steder er det over ti pct.

Det er man i Dansk Industri Transport (DI Transport) ikke synderligt begejstrede for.

Det kan give færre passagerer, som vil give en endnu dårligere økonomi i den kollektive transport, og det er kritisk, fordi der nu og i fremtiden er brug for alternativer til bilen, lyder det.

”Det er et problem for alle danskere, men nok i særdeleshed de 38 pct. af danske familier, der ikke har adgang til bil,” siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, til Ritzau.

”Deres livskvalitet er afhængig af, at de kan komme rundt med bus eller tog, og de vilkår forringes, når taksterne stiger så voldsomt.”

Karsten Lauritzen peger også på, at den kollektive trafik binder landdistrikterne sammen med byområderne og på den måde er en del af en løsning på bedre balance mellem land og by.

Dyrere og færre afgange

Det genkender man i Landdistrikternes Fællesråd.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, peger på, at der i forvejen bliver skåret ned på den kollektive trafik i flere kommuner.

”De steder, hvor der allerede er forringelser i form af færre afgange eller nedlagte ruter, vil man sidde tilbage med fornemmelsen af, at serviceydelsen er blevet dårligere. Og oven i det, skal man betale mere for den,” siger han til Ritzau.

Nogle vil som følge måske overveje, om de overhovedet vil bo i landdistrikterne eller i alt fald vælge en landsby, hvor der er bedre kollektiv trafik.

”Når der er kommunale nedskæringer, og når politikerne på Christiansborg ikke har villet investere mere i den kollektive trafik – og der så oveni er voldsomme prisstigninger, så bliver det hurtigt en dødsspiral,” siger Karsten Lauritzen.

Han mener, at der i Danmark er brug for politiske ambitioner for den kollektive transport – for eksempel med god dækning og attraktive priser.

Prisstigningerne skyldes øgede udgifter til brændstof samt dækning af et lavere antal passagerer efter covid-19.

Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 pct., viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også