DR producerer i tiltagende grad tekstbaseret indhold, der konkurrerer med den type journalistik og indhold, som de private medier lever af – og det er dybt problematisk for det private mediemarked, skriver ansv. chefredaktør Tom Jensen, Berlingske, i en kommentar i egen avis.
Problemet er, at når borgerne bruger DR, bliver indholdet oplevet som gratis, fordi indholdet ikke er bag betalingsmur, men finansieres over skatten, mens de samme borgere skal have penge op ad lommen og betale abonnement, når de møder de fleste private medier.
Konkurrerer den statsejede og statsfinansierede station med de private medier om samme indhold, tager det brødet ud af munden på mediemarkedet, der i forvejen er under pres fra globale techselskaber om annonceindtægter, påpeger chefredaktøren.
”DR’s ageren svarer til, at DR for 30 år siden havde grundlagt en papiravis betalt af licensen,” skriver Tom Jensen og opfordrer samtidig politikerne til at sætte grænser for de statsejede mediers produktion.
Det er langtfra første gang, at DR’s produktion af tekstbaseret indhold kritiserers af de private medier.
Argumenterne om, at det skaber konkurrenceforvridning og lægger pres på det private mediemarkeds forretningsmodel, har brancheorganisationen Danske Medier fremført gennem flere år. Det har bl.a. ført til en klage til EU-Kommissionen i 2021. Der er endnu ikke taget stilling til sagen.