Sundhedsdatastyrelsen har slettet alle sendte mails fra coronakrisen

Sundhedsdatastyrelsen har slettet samtlige mails sendt under coronakrisen, og man har desuden ved en fejl slettet alle sendte mails for Statens Serum Institut. Styrelsen håber at kunne genskabe dem igen.
Foto: Mads Claus Rasmussen//
Foto: Mads Claus Rasmussen//

"En beklagelig fejl." Sådan begrunder Sundhedsdatastyrelsen det, at man har slettet samtlige mails afsendt af ansatte i Sundhedsdatastyrelsen samt i Statens Serum Institut før 22 juli. Dermed har man slettet alle sendte mails fra de to centrale myndigheder under coronakrisen.

Det fremgår af en meddelelse fra Sundhedsdatastyrelsen.

"Fejlene berører ansatte i Sundhedsdatastyrelsen, Statens Serum Institut og Sundheds- og Ældreministeriets HR-funktion. De fleste interne mails samt eksterne mails, der har haft en intern modtager på modtagerlisten, vil dog kunne genskabes," vurderer man.

"Der er sket dybt beklagelige og utilsigtede fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for. Vi gør alt, hvad vi kan for at mindske konsekvenserne og er i gang med at genskabe så mange mails som muligt, blandt andet ved hjælp af en teknisk løsning. Vi vurderer, at vi vil kunne finde de fleste mails igen og har samtidig fokus på, hvordan vi forhindrer, at noget lignende sker igen," siger vicedirektør i Sundhedsdatastyrelsen Vibeke van der Sprong.

Sundhedsdatastyrelsen varetager it for styrelser og departement i Sundheds- og Ældreministeriet.

Sagen kan betyde, at man forhindres i at give de fornødne aktindsigter.

"Selvom de fleste slettede, sendte mails bliver genskabt, kan sagen desværre betyde, at Statens Serum Institut i nogle tilfælde ikke vil kunne svare fyldestgørende på eksempelvis aktindsigtsanmodninger, og at aktindsigtsanmodninger vil tage længere tid at besvare. Herunder også sager relateret til COVID-19," skriver styrelsen.

Og man har ikke journaliseret disse mails, skriver styrelsen.

"Store dele af SSI’s medarbejdere har været og er fortsat under et ekstraordinært stort arbejdspres, hvor det ikke har været muligt løbende at journalisere alt materiale, hvorfor en del af instituttets historik om perioden var i de slettede, sendte mails. Det finder vi uheldigt," siger vicedirektør i Statens Serum Institut Ole Jensen.

Styrelsen igangsætter en intern undersøgelse for at klarlægge, hvad der er gået galt.

Sagen er anmeldt til Datatilsynet, fremgår det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også