PolicyWatch

Lilleholt skubber dele af klimaplanen til efter et folketingsvalg

Regeringens klimaudspil skal forhandles i mindre bidder. Nogle af bidderne kan først falde på plads efter et folketingsvalg, siger klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V).

For en måned siden præsenterede bl.a. klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) regeringens klimaudspil. Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Hvis dansk erhvervsliv går og regner med, at regeringens stort anlagte klimaplan med 38 initiativer skal falde på plads i løbet af kort tid, så kan de godt tro om igen.

Det fortæller klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) i et interview med PolicyWatch.

"Vi gennemfører det i den hastighed, hvor det melder sig. Det overordnede er, at vi når i mål med de CO2-reduktioner, der skal til, for at nå det krav, der er, om samlet set 39 pct. CO2-reduktion i 2030."

Tror du på, at det er muligt at gennemføre alle 38 initiativer i regeringens plan på den her side af et folketingsvalg?

"Det afhænger af, hvornår valget kommer. Men det er heller ikke målet at gennemføre alle de her tiltag nu. Det er en løbende proces, og de her tiltag skal gennemføres. Jeg vil bare sige, at det er regeringens ambition, også hvis vi vinder folketingsvalget, at gennemføre de ambitioner, der er i den her plan," siger Lars Christian Lilleholt, inden han slår fast:

"Noget vil ske før et folketingsvalg, og noget vil ske efter."

En måned siden det blev præsenteret

I fredags var det præcis en måned siden, at seks ministre med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i spidsen præsenterede regeringens klimaudspil med 38 initiativer.

Få dage efter gik regeringen i gang med at forhandle om en del af planen, nemlig det om elbiler.

Helt konkret sidder Folketingets partier nu og forhandler om at fastholde registreringsafgiften på elbiler på de nuværende 20 pct., så det også er gældende i 2019 og 2020. Hvis aftalen ikke falder på plads, står afgiften til at stige fra nytår.

Som en del af de forhandlinger diskuteres også muligheden for at investere i ladestandere til elbiler, øge iblandingskravet af bioethanol i benzin og diesel samt at sænke beskatningen på grønne firmabiler. Det sidste er noget, som bl.a. Novo Nordisk og Rambøll har efterspurgt, så de kan få flere grønne firmabiler ud på de danske veje.

Men her en måned efter, at elbilforhandlingerne gik i gang, er der stadig ikke sket noget.

"Det viser også, at de ikke er let. Det er forbundet med udfordringer – ikke mindst på finansieringssiden. Der er stor politisk vilje til, at man gerne vil en masse ting. Men det afgørende er, at man også er villig til at finansiere det. Det vil også gælde for en række af de andre initiativer. Men regeringen har klart spillet ud med, hvad vi gerne vil, og så forsøger vi vores bedste med vores mandater at gennemføre det," siger Lars Christian Lilleholt.

Bl.a. Socialdemokratiet og De Radikale er fortalere for at lade elbilafgiften blive på det nuværende lave niveau. Lars Christian Lilleholt åbner en lille dør på klem for, at regeringen kan ende med at smide sit eget forslag i Folketingssalen, hvis der ikke kan landes en aftale inde ved forhandlingsbordet.

"Det må vi se på. Vi er i forhandlinger, og jeg har en tiltro til, at der er en politisk vilje til at løse det."

Men var det ikke nemmere bare at smide det i Folketingssalen, og så bliver det vedtaget.

"Tingene skal jo også finansieres."

I har vel et økonomisk råderum, I kan trække på i 2019 og 2020?

"Vi er midt i forhandlinger, og der bliver fundet en løsning."

Så du tænker ikke, at det er en model at lægge jeres forslag i Folketingssalen?

"Det kan også være en model. Men vi satser på at få en aftale," siger ministeren.

Biler, bønder og boliger

Før sommerferien landede VLAK-regeringen en energiaftale med alle Folketingets partier, der bl.a. betyder, at Danmark vil bygge tre nye havvindmølleparker. Med klimaplanen er det blevet tid til at reducere CO2-udslippet for det, man populært kalder for de tre b'er: Biler, bønder og boliger.

Foruden de igangværende forhandlinger om biler, så oplyser Klimaministeriet, at i hvert fald et af klimainitiativerne på landbrugsområdet også forventes at få falde på plads snart.

Det drejer sig om de 90 mio. kr., der skal sættes af til at forske i mere klimavenligt landbrug. Det bliver der forhandlet om i finansloven, ligesom visse af luftinitiativerne i regeringens plan også kan ende med at være i finansloven for 2019.

Klimaministeren understreger, at forhandlingerne ifølge ham kører bedst i flere forskellige spor, fordi det omhandler flere forskellige ministre og politiske forlig.

Han mener, at regeringen er "lynende hurtig" til at forhandle om klimaudspillet. Han vil dog ikke sige, hvilke initiativer der ifølge ham må vente med at blive vedtaget til efter et folketingsvalg.

"Det vil jeg ikke sidde her og sige. Vi har fremlagt det her, og vi har taget fat på et vigtigt emne, som er transport."

Jeg tænker, at folk ude i virkeligheden gerne vil vide, hvad der kan falde på plads før et folketingsvalg, og hvad der først kan falde på plads efter et valg. Kan du ikke løfte lidt af sløret for det?

"Det er helt klart forventningen, at registreringsafgiften på elbiler, elladestandere og tvungen iblanding skal på plads. Det er store ting, og ingen ved, hvornår folketingsvalget kommer. Heller ikke mig."

Så som minimum skal elbilforhandlingerne på plads inden et valg?

"Det skal gennemføres. Så må vi se, hvilke øvrige tiltag, der kan nå at komme på plads."

Er det størstedelen af jeres klimaplan, der kan falde på plads inden et valg?

"Jeg vil ikke gå ind i sådan nogle hypotetiske spørgsmål. Vi har fremlagt 38 initiativer, og dem har vi tænkt os at gennemføre," siger Lars Christian Lilleholt.

Relaterede

PolicyWatch_TrialBanner 14 dage.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier