En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
17.01.2019kl. 19.56

Politikere vil ændre ordningen for virksomhedspant

I lyset af Top-Toys konkurs er der et politisk flertal bag at ændre på ordningen for virksomhedspant og lange betalingsfrister, så banker ikke kan snuppe alle værdier i et fallitbo, lyder det.
Top-Toy ejer blandt andet lægetøjskæden BR-Legetøj. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
af JULIE FOGDE

Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om at lave om på lovgivningen, der i dag giver banker mulighed for at trække værdierne ud at et fallitbo, før blandt andre leverandører kan komme til. Det skriver Finans.

"Her har vi et tydeligt eksempel på (konkursen i Fætter BR og Top-Toy, red.), at det er de små, der kommer til at betale den højeste pris. Det skal undersøges. Det er ikke rimeligt, at bankerne snupper det hele," siger retsordfører Trine Bramsen (S) til Finans, og hun får opbakning fra DF og Enhedslisten.

De henviser til ordningen om virksomhedspant, som sidste år gav bankerne mulighed for at sikre sig virksomhedspant på 770 mio. kr. i Top-Toy.  Samtidig medfører lange betalingsfrister, at mange leverandører først får betaling fra butikskæderne måneder efter modtagelse af varer - hvilket gør dem særligt udsat i tilfælde, hvor kæden går konkurs, hvis bankerne sikrer sig værdierne først.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) oplyser, han er ved at foretage et eftersyn af loven om virksomhedspant, ligesom han lover at se nærmere på problemerne med de lange betalingsfrister, skriver Finans.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

EU støtter op om prisloft på russisk diesel

Ifølge Bloomberg er flere EU-medlemslande blevet enige om at indføre et prisloft på 100 dollar pr. tønde diesel, der kommer fra Rusland.
Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Læs også

Foto: Gregers Tycho
Nyheder

Ørsted klar til at skrue ned for investeringer i havvind

Det er vigtigere end aldrig før at passe på pengene, fastslår topchef, der er klar til at kaste mere efter sol og landvind, hvis havvind bliver for besværlig.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Nyheder

Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet”

Mens vi venter på en elmarkedsreform fra EU-Kommissionen, advarer økonomisk vismand mod, at indgreb i pressede markeder for at spare forbrugerne penge kan risikere at koste endnu mere på den lange bane.

For abonnenter

Seneste nyt

  • EU støtter op om prisloft på russisk diesel – 20.33
  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 16.55
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge