Afgiften på strøm til elbiler står til 221-dobling: Minister åben for løsning

Fra nytår bliver afgiften for at tanke strøm til elbilen 221 gange dyrere. Men skatteminister Karsten Lauritzen (V) er åben for at beholde en lavere pris i forsøget på at nå målet om 1 mio. grønne biler i 2030.
Strømmen til elbiller står til at stige markant fra nytår. | Foto: Ritzau Scanpix/Katrine Marie Kragh
Strømmen til elbiller står til at stige markant fra nytår. | Foto: Ritzau Scanpix/Katrine Marie Kragh

Når man sætter elbilen til stikkontakten i dag ude i byen eller på ens arbejdsplads koster afgiften til strømmen 0,4 øre per kwh. Hvis man oplader den samme bil den 1. januar 2020, står afgiften til at stige til 88,4 øre per kwh. – en 221-dobling af prisen.

Men står det til skatteminister Karsten Lauritzen (V) kan der være god ræson i at fortsætte den nuværende ordning, så strømmen fortsat kan være billig, når bilen skal lades med strøm fra 2020.

I et svar til Folketingets skatteudvalg skriver ministeren, at ministeriet er "opmærksomme på, at den midlertidige afgiftslempelse ophører ved udgangen af i år, og i udgangspunktet er vi åbne overfor en forlængelse. En sådan forlængelse kræver dog finansiering."

Skatteministeren påpeger i svaret, at tiltag på elbilsområdet skal hjælpe regeringen med sit mål om, at 1 mio. grønne biler skal køre rundt på de danske veje i 2030.

Han henviser til, at regeringen har "et mål om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Samtidig er det regeringens mål, at der fra 2035 heller ikke længere sælges plug-in hybrid-biler. Det er derfor vigtigt, at der skabes de rette rammevilkår for elbiler og andre lav- ognulemissionsbiler, såvel på kort sigt som på længere sigt, så målsætningerne kan indfries."

Elbillobby: Det gør hele forskellen

Afgiften på strøm til opladning af elbiler er blevet bevaret på det nuværende lave niveau via den ene politiske aftale efter den anden.

Ministeren forklarer, at der i 2012 blev indført en "tidsbegrænset særordning for opladning af elbiler."

Ordningen udløb i 2015, og derefter er den blevet forlænget igen og igen, og nu står den så til at løbe ud fra 1. januar 2020.

Ifølge Søren Jacobsen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance, er det gode nyheder, at Karsten Lauritzen er klar til at se på, om den markante prisstigning på strøm til elbiler kan aflyses.

"Det gør hele forskellen i forhold til at få folk til at vælge en elbil. FDM har tidligere regnet sig frem til, at det er billigere at eje en elbil i mellemklassen frem for en benzinbil så længe prisen på strømmen er på det nuværende lave niveau. Til gengæld vil elbilen være dyrere, hvis prisen for strømmen stiger," siger Søren Jacobsen til PolicyWatch og fortsætter:

"Vi er meget, meget glade for, at skatteministeren åbner for det her. Prisen på strøm står jo til at stige fra nytår. Så det er vigtigt for folk, der overvejer at købe en elbil, at de allerede nu ved, hvad det kommer til at koste at lade den op fra næste år. Så vi håber, der kommer styr på det her rimeligt hurtigt."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også