Løn til udenlandske byggearbejdere når rekordniveau

En aftale mellem 3F og arbejdsgiverne på Metro Cityringen sikrer rekordhøj timeløn til udenlandske byggearbejdere.
Foto: Ritzau Scanpix/Bax Lindhardt.
Foto: Ritzau Scanpix/Bax Lindhardt.
AF FAGBLADET 3F

Metrobyggeriet i København har gennem årene gjort sig uheldigt bemærket med en lang række sager om underbetaling af udenlandsk arbejdskraft, men med en ny aftale er hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team nu med til at skrue gevaldigt op for lønnen til udenlandske bygningsarbejdere.

Det skriver Fagbladet 3F.

Aftalen sikrer en timeløn på hele 273 kroner i timen for murerarbejde, hvilket er et rekordhøjt lønniveau for udenlandske bygningsarbejdere.

Det fortæller Jonas Andersen, der er faglig sekretær i fagforbundet 3F's københavnske afdeling for bygge-, jord- og miljøarbejdere (BJMF).

"Mig bekendt er det den højeste løn, som udenlandsk arbejdskraft nogensinde har fået i Danmark. Det er et niveau, som ligger over gennemsnitslønnen for en dansk murer," siger Jonas Andersen.

"Men for os er det vigtigste ved aftalen, at udenlandske bygningsarbejdere skal vælges på grund af kvalitet og tempo og ikke, fordi de er billigere og har lavere leveomkostninger og dårligere forhold i hjemlandet," fortsætter Jonas Andersen.

Aftalen er en forsøgsordning og er indgået mellem hovedentreprenøren på Metro Cityringen, det italienskledede konsortium Copenhagen Metro Team, og BJMF, og det er helt konkret arbejdet med at belægge Cityringens 17 nye stationers gulve og trapper med fliser i granit og natursten, der er omfattet af aftalen.

Det er primært murerarbejdsmænd fra Italien og Østeuropa, der nyder godt af den høje timeløn.

Der findes ikke en opgørelse over, hvor meget udlændinge i det danske byggeri har tjent gennem tiden.

Til sammenligning med de 273 kroner i timen, som den nye aftale sikrer, ligger en dansk murers såkaldte “tilsammenløn” lige nu på knap 210 kroner i timen.

Tilsammenlønnen er et gennemsnit af akkord- og timelønnen.

Jens Arnholtz, der er lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet, har ikke før hørt om et så højt lønningsniveau for udenlandsk arbejdskraft, med mindre der er tale om særligt specialiserede opgaver.

"En timeløn på 273 kroner er en meget høj løn i byggeriet, især for ufaglært arbejdskraft. Vi ser typisk, at udenlandske arbejdstagere fra lande som Rumænien, Polen og nogle gange også Italien arbejder til mindstesatsen i overenskomsterne," siger Jens Arnholtz.

Baggrunden for den opsigtsvækkende lønaftale er en kombination af mangel på arbejdskraft og de strikse krav om akkordarbejde, overtidsarbejde og svendebrev, der findes i murernes overenskomst.

"Vi ønskede mere fleksibilitet, end mureroverenskomsten normalt tillader," siger Sigurd Nissen-Petersen, der er vicedirektør i Copenhagen Metro Team og fortsætter:

"Et af vores store italienske firmaer, Bodino, ville gerne have mulighed for at arbejde med deres egne ansatte, men de italienske murere er typisk sidemandsoplært og har ikke et uddannelsesbevis. Men de kan stadig være meget dygtige. De er heller ikke vant til at arbejde på akkord."

Byggefagforeningen BJMF har således accepteret, at det er udenlandske murerarbejdsmænd uden svendebrev, der lige nu arbejder på højtryk for at få metrostationerne gjort klar til åbningen til sommer.

Til gengæld skal arbejdsgiverne på metroen strække sig for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår til medarbejderne.

Ud over den høje løn betyder det, at arbejdsgiverne frasiger sig muligheden for at lade de ansatte overarbejde.

Arbejdsugen er således på 37 timer, og når der arbejdes i holddrift, gives der et klækkeligt tillæg oveni den fastsatte timeløn; 65 kroner for aftenarbejde og 115 kroner for arbejde om natten.

"Da vi lavede aftalen, var der ikke mange ledige danske murere, og vi ville have svært ved at skaffe de folk, der skulle til. Samtidig har det altid været en vigtig sag for os at sætte arbejdstiden ned, og vi ville gerne vise, at tålelige arbejdstider godt kan gå hånd i hånd med at arbejde på et så stort og profileret projekt som metroen," siger faglig sekretær Jonas Andersen fra BJMF.

Mange af de fagretslige sager fra metroen har netop handlet om omfattende underbetaling i forbindelse med overarbejde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også