Regeringen får hård kritik for "hovsa-løsning" på transportområdet

For at leve op til et EU-direktiv har regeringen sendt et lovforslag i høring om at hæve kravene til transportsektores brug af biobrændstof. Men forslaget vækker hård kritik.
Anne Paulin (forrest) forsvarer regeringens beslutning om at ville hæve kravene for brug af biobrændsel i bare et enkelt år. | Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Anne Paulin (forrest) forsvarer regeringens beslutning om at ville hæve kravene for brug af biobrændsel i bare et enkelt år. | Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Regeringen har netop sendt et lovforslag i høring, hvor der er lagt op til, at hæve kravene for, hvor meget biobrændstof transportsektoren skal bruge i 2020.

Det skriver Berlingske.

På grund af et EU-direktiv, der kræver, at dansk landtransport minimum skal køre på 10 pct. biobrændstof i 2020, vil regeringen hæve kravet til, hvor meget biobrændsel der skal blandes i det fossile brændstof. Men kravet skal dog kun gælde i 2020, hvorefter det sænkes igen, og det møder kritik fra flere eksperter.

"Jeg kunne forestille mig, at både partier og interesseorganisationer vil sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor man kun sætter iblandingskravet op det ene år. Hvorfor skal kravet sættes ned igen i 2021? Det virker jo lidt, som om man vil nå målet ved at skrue op, og bagefter skruer man ned til det, det var førhen," siger Helene Dyrhauge, der er ph.d. og lektor på Roskilde Universitet, til avisen.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) henviser til Socialdemokratiets energiordfører, Anne Paulin, der medgiver, at det ikke er en ønskeløsning. Hun forsvarer beslutningen med, at man skal leve op til EU-direktivet, men i virkeligheden hellere vil satse på elektrificering af transportsektoren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også