Regionsformand vil have langsigtet grøn aftale om infrastruktur

Grønt, bredt og langtidsholdbart. Sådan lyder ønskerne til den næste infrastrukturaftale fra Danske Regioner, der vil undgå tidligere tiders politiske slingrekurs på transportområdet.  
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

En af de allerstørste opgaver for transportminister Benny Engelbrecht (S) bliver den infrastrukturaftale, regeringen vil forsøge at lande til næste år.

Ifølge regionsrådsformand Stephanie Lose (V) er netop infrastrukturaftalen helt afgørende for balancen i Danmark og danske virksomheders fremtidige konkurrenceevne.

Hun opfordrer til, at Folketinget hurtigst muligt udarbejder en samlet infrastrukturplan. Helst med et bredt politisk flertal bag, så den er langtidsholdbar.

"Det er vigtigt, at man gør alt hvad man kan fra alle sider af Folketinget for at få et bredt flertal bag aftalen, så man både kan få flyvehøjde og visioner på, som rækker langt udover hvad en valgperiode kan sikre."

"Det sikrer også, at vi ikke får en vakuumsituation, hvor der bliver besluttet nogle ting, som ikke bliver gennemført af den efterfølgende regering," siger Stephanie Lose og henviser blandt andet til forliget om Togfonden, som S-R-SF-regeringen indgik med DF og Enhedslisten, men som DF efterfølgende trak sig fra.

Aftale gik i vasken

I foråret indgik den daværende VLAK-regering en aftale om at investere i alt 112,7 mia. kr. i en langsigtet plan for investeringer i infrastruktur, men partierne bag aftalen har mistet deres flertal i Folketinget. Også Socialdemokratiet kom i januar i år med sit bud på en infrastrukturplan.

Efter partiet er blevet regeringsparti, har transportminister Benny Engelbrecht dog meldt ud, at han ønsker at starte på et blankt kanvas. De fire partier bag forståelsespapiret, der danner grundlag for S-regeringen, er dog enige om, at klima- og miljøhensyn skal vægte tungt i en kommende aftale om infrastruktur, og at det kræver nye investeringer i kollektive transport og cyklisme.

I Danske Regioner, der har ansvaret for de regionale busser og lokalbanerne, er formand Stephanie Lose enig i, at den kollektive trafik bør være et knudepunkt i infrastrukturplanen ikke mindst hvis den offentlige transport skal være klimaneutral i 2030, siger hun.

"Det er afgørende forhold til at sikre grøn omstilling af den kollektive trafik, men også at man kan bidrage til at sikre et grønt alternativ til bilen, når man skal på arbejde eller i skole, der hvor det overhovedet kan lade sig gøre."

Fyldte kollektiv for lidt i VLAK-regeringens aftale med DF?

"Jeg synes, at man skal finde en fornuftig balance. Det tror jeg sådan set også, at man kan gøre, hvis man får et bredt forlig. Vi er optaget af at for eksempel bustrafikken og togtrafikken også skal fylde i sådan en aftale. Men det er jo ikke det samme som at der ikke også er masser af gode infrastrukturprojekter, som ikke er kollektiv trafik," siger Stephanie Lose. 

Helt opfordrer hun Folketingets partier til at være pragmatiske og søge et kompromis på infrastrukturområdet.

Utålmodige erhvervsorganisationer

Flere erhvervsorganisationer har opfordret regeringen til hurtigst muligt at komme i gang med arbejdet med en ny aftale om infrastruktur, der kan nedbringe trængslen på vejene. Det koster hvert år samfundet millioner af kroner, og dermed er der behov for at skabe en mere effektiv offentlig transport.

Stephanie Lose er enig i, at både virksomheder og medarbejdere har brug for at vide hvilke investeringer, der er på vej i deres del af Danmark, og netop derfor er det vigtigt, at planen bliver bred og langsigtet siger hun.

Hun opfordrer samtidig regeringen og Folketingets partier til at inddrage regionerne og andre interessenter i arbejdet med den kommende infrastrukturplan.

"Vi har vel sådan en tradition med, at infrastrukturplanlægning er sådan noget, der foregår inde hos regeringen og Folketinget, og så står der en hel masse udenfor og hopper og danser og forsøger at gøre opmærksom på deres projekter," siger Stephanie Lose.

Kan lære af naboer

Her kan danske politikere lære noget af nordmændene og svenskerne, der har større tradition for at inddrage interessenter uden for det politiske system i arbejdet med planerne om infrastruktur.

"Jeg er jo nødt til at sige, at der er nogle ting rundt omkring, hvor man kan undre sig over, hvad der er sket gennem årene. I min egen region for eksempel har vi et stykke jernbaneskinne mellem Tinglev og Padborg, som er det eneste stykke enkeltsporede jernbane hele vejen fra Sicilien til Nordnorge," siger Stephanie Lose og tilføjer:

"Der har været anlægslov på det her stykke siden 93, og alligevel er vi på et sted nu, hvor det ikke er blevet effektueret, også selv om det faktisk er noget af det, der kan være en barriere for at flytte mere transport – gods for eksempel – over på jernbanen," siger Stephanie Lose.

Også på Christiansborg vokser presset på regeringen for at indlede forhandlinger om fremtidens danske infrastruktur. Både regeringens støtteparti Enhedslisten og Venstre opfordrede for nyligt transportminister Benny Engelbrecht til at tage fat på arbejdet omkring årsskiftet.

Ved den lejlighed sagde Benny Engelbrecht til PolicyWatch, at en kommende infrastrukturaftale skal baseres på så bredt et flertal i Folketinget som muligt, og at det kræver grundige forberedelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også