En del af Watch Medier

PolicyWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
10.11.2019kl. 10.01

Politikere spænder ben for klimamål

De politiske partier sætter for mange restriktioner i forhold til at nå 70-procentsmålet, siger flere økonomiprofessorer til Politiken.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
AF POLITIKEN

Hele Folketinget undtagen Nye Borgerlige er enige om, at Danmarks udslip af drivhusgasser i 2030 skal være reduceret med 70 procent i forhold til 1990, som er FN's basisår. Alligevel har flere partier stillet en stribe krav til den grønne omstilling, der gør det markant sværere og dyrere at nå målet, skriver Politiken søndag.

"Hvis man lægger alle restriktionerne sammen, svarer det til, at målet om en reduktion på 70 procent er ren staffage," siger økonomiprofessor Hans Jørgen Whitta-Jacobsen fra Københavns Universitet, der er tidligere overvismand i Det Økonomiske Råd, til avisen.

Målet på de 70 procents reduktion er så ambitiøst, at regeringen endnu ikke har en plan for, hvordan det skal ske. Statsminister Mette Frederiksen (S) har løbende sagt, at omstillingen ikke må ramme socialt skævt. I et interview med Børsen denne måned har hun tilføjet, at omstillingen heller ikke må ske på bekostning af det samlede antal arbejdspladser i Danmark eller konkurrenceevnen.

I oppositionen har V-formand Jakob Ellemann-Jensen gjort det klart, at omstillingen hverken må koste velstand, vækst, arbejdspladser eller føre til brandbeskatning. Han har også luftet en bekymring for den enkelte borgers frihed. Om det skal skrives ind i en klimalov, har han ikke gjort op. Men han vil have en diskussion om værktøjerne under forhandlingerne.

På Aarhus Universitet siger økonomiprofessor og tidligere overvismand Torben M. Andersen, at "jo flere betingelser der er, jo sværere bliver det at nå målet". Også han fremhæver, at der nu engang er en regning, som nogen skal betale.

"Det er og bliver en drøm, hvis man tror, at opnåelse af klimamålet ikke på sigt koster velstand som følge af store og nødvendige omstillinger," siger Torben M. Andersen, der tilføjer, at omstillingen risikerer at blive unødigt dyr.

I Venstre afviser klimaordfører Thomas Danielsen, at det er uhensigtsmæssigt med de krav, som hans partiformand har fremsat.

"Nej. Og der er ikke tale om benspænd. Der er tale om principper for, hvordan vi mener, at den grønne omstilling skal gennemføres, og det skal den ved at gå hånd i hånd med vækst, velstand og danske arbejdspladser," siger han til Politiken.

 

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Politiken ****

 

Regeringen indgår 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet 

Vismand advarer: 70 procentmålsætning kan blive dyr for samfundsøkonomien

Relaterede artikler:

  • Foto: Mikkel Berg Pedersen/FREELANCE / FREELANCE

    Regeringen indgår 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet

  • Fra venstre står Michael Svarer, Torben Tranæs, Carl-Johan Dalgaard og Lars Gårn Hansen. | Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Ritzau Scanpix

    Vismand advarer: 70 procentmålsætning kan blive dyr for samfundsøkonomien

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Yves Herman / Reuters / Ritzau Scanpix
EU

EU støtter op om prisloft på russisk diesel

Ifølge Bloomberg er flere EU-medlemslande blevet enige om at indføre et prisloft på 100 dollar pr. tønde diesel, der kommer fra Rusland.
Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Læs også

”Der må ikke herske tvivl om, at regeringen tager det meget, meget alvorligt. Den nuværende situation er fuldstændig uholdbar,” sagde justitsminister Peter Hummelgaard (S) under et samråd torsdag formiddag. | Foto: Jens Dresling
Nyheder

Domstole kræver penge – men minister sætter især sin lid til effektiviseringer

Den ”væsentligste hovedkilde” til at nedbringe ventetiderne ved domstolene bliver effektiviseringer, slog justitsministeren fast under samråd. Det er ”ikke realistisk” at finde milliardbeløb, sagde han.

For abonnenter

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) er resortministeren, der skal stå skoleret overfor EU-Kommissionen på grund af mangelfuld implementering af det reviderede direktiv for fremme af vedvarende energi. | Photo: Christian Falck Wolff
Nyheder

Danmark er havnet i EU’s søgelys omkring vedvarende energi

På trods af at Danmark ofte udråbes til at være EU’s klimaduks, mener EU-Kommissionen, at den danske regering er i gang med traktatbrud, når det gælder implementeringen af reglerne for vedvarende energi.

For abonnenter

Der er blevet kastet et kritisk blik på ATP's forretningsmodel gennem de seneste måneder. | Foto: Pr
PolicyWatch

CBS-folk kritiserer ATP hårdt i ny analyse

Pensionspengetanken ATP må laves helt om. Det er konklusionen i ny analyse, som professor Jesper Rangvid og lektor Henrik Ramlau-Hansen har lavet.

For abonnenter

Seneste nyt

  • EU støtter op om prisloft på russisk diesel – 3. feb.
  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 3. feb.
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 3. feb.
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 3. feb.
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 3. feb.
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 3. feb.
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 3. feb.
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 3. feb.
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge