Overblik: Her er organisationernes reaktion på finansloven

Der er både ris og ros til regeringen, efter den mandag aften blev enig med sine støttepartier og Alternativet om en ny finanslov. (opdateret)
"Lad det være sagt med det samme. Den netop indgåede finanslov er ikke en vækst- og velstands finanslov," siger Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse. | Foto: Linda Johansen
"Lad det være sagt med det samme. Den netop indgåede finanslov er ikke en vækst- og velstands finanslov," siger Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse. | Foto: Linda Johansen

(Opdateret 14.30 med SMVDanmark og Danske Rederier)

De grønne ambitioner i regeringens finanslov får rosende ord med på vejen, men ellers er der ikke meget glæde at spore blandt erhvervsorganisationerne om indholdet i den nye finanslov.

Hos Dansk Erhverv siger adm. direktør Brian Mikkelsen, at det ikke er en god finanslov for virksomhederne.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

"Lad det være sagt med det samme. Den netop indgåede finanslov er ikke en vækst- og velstands finanslov. Jeg havde gerne været den øgede arveafgift og den fortsatte skat på arbejdsgiverbetalt telefon foruden. Men overordnet set er der mange tidsler, der er luget ud undervejs, og jeg vil også glæde mig over, at der bliver oprettet en grøn fond på 25 milliarder kroner. Forskning er nøglen til at komme i mål med klimaambitionerne," siger Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Dansk Industri er heller ikke begejstret for, at regeringen lægger op til at hæve arveafgiften til 15 pct. fra de nuværende 6 pct.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

"Det er et kæmpe selvmål i finansloven. Aftalen lader tusindvis af små og mellemstore virksomheder i stikken," siger adm. direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen, i en pressemeddelelse.

SMVDanmark ser til gengæld mere positivt på den nye finanslov. Her fremhæver man både en barselsfond for selvstændige og fastholdelse af håndværkerfradraget som positive resultater.

Foto: PR.
Foto: PR.

Foto: PR/SMVDanmark

"Det er en langt mere erhvervsvenlig finanslov, end jeg havde turde drømme om med de partier, vi vidste, der skulle bære aftalen igennem for regeringen. Selv Enhedslisten – som vi bestemt ikke plejer at rose efter en finanslovsaftale – har fået et andet syn på erhvervslivet og medvirket til at sikre nogle gode tiltag for de små og mellemstore virksomheder," siger vicedirektør Jakob Brandt i SMVdanmark i en pressemeddelelse.

I Dansk Energi er der til gengæld glæde over, at afgifterne på elbiler skal holdes i ro næste år.

Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

"Det er rigtig godt, at politikerne med finansloven har undgået afgiftsstigninger på elbiler. Andet ville have været helt sort i en tid, der kalder på grøn handling. Nu er det vigtigt, at partierne bag finansloven står fast på at holde afgifterne fuldstændig i ro til Transportkommissionen er færdig med sit arbejde. Elbilsmarkedet tåler ikke usikkerhed om rammerne," siger Lars Aagaard, adm. direktør for Dansk Energi, i en pressemeddelelse, og fortsætter:

"Med finansloven har Danmark taget de første skridt når det gælder elektrificering af transportområdet. Men vi skal videre. Der skal laves en langsigtet plan for, hvordan vi skal udrulle ladestandere og sikre elnettet kan levere den strøm som danskerne har brug for. Derfor opfordrer vi til, at Transportkommissionen meget snart præsenterer deres plan for, hvordan den infrastruktur – elnet og landestandere – udvikles, så det hele tiden kan servicere de mange tusinde danskere, der i de kommende år vil tilvælge elbilerne."

Ikke overraskende er også Dansk Elbil Alliance godt tilfreds med resultatet af forhandlingerne.

Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

"Det er en rigtig god dag for den grønne transport og elbilerne. Finanslovsaftalen skaber ro om prisen på elbiler og gør det attraktivt for rigtig mange danskere at købe en elbil. Nu bliver det billigere for folk med firmabil at vælge grønt. Det vil få de biler, der kører flest kilometer og udleder meget CO2, over på vedvarende energi. Samtidig skaber den grønne firmabilskat et brugtvognsmarked for større familievenlige elbiler til dem, der ikke har firmabil," siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance i en pressemeddelelse.

Dansk Arbejdsgiverforenings adm. direktør Jacob Holbraad roser regeringen for, at den har inkluderet et tiltag, som skal gøre det muligt at hente mere udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

"Inden for mange typer job er det svært at få de hænder, der er brug for. Det betyder grundlæggende, at danskerne går glip af penge, vi ellers kunne have tjent. Derfor er det godt, at det nu er besluttet, at virksomheder, der uddanner lærlinge, får nemmere ved at hente faglærte medarbejdere fra hele verden. Men hvis det skal virke, er det afgørende, at modellen ikke bliver født med bureaukratiske snubletråde. Vi har for eksempel en stærk forhåbning om, at man får afviklet kravet om udbetaling af løn til en dansk bankkonto som en del af tiltaget," siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

"Det er positivt, at finansloven ikke indeholder en forøgelse af den arbejdsgiverbetalte sygedagpengeperiode, som regeringen ellers havde lagt op til. Forslaget ville have lagt en ekstra skat på det at have medarbejdere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er vigtigt, at der ikke kommer en ekstra skat på virksomhedernes sociale engagement."

I Dansk Byggeri har adm. direktør Lars Storr-Hansen både ris og ros til regeringen. Rosen kommer, fordi regeringen har holdt fast i håndværkerfradraget, og den har grønne ambitioner. Omvendt er arveafgiften en torn i øjet.

Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

"Hvis man vil bevare danske virksomheder og arbejdspladser, nytter det ikke noget at gøre det dyrere for næste generation at overtage og videreføre virksomhederne. Og hvis man ønsker en ensartet arveafgift, burde man have valgt den laveste og ikke den højeste fællesnævner. I Sverige har regeringens socialdemokratiske søsterparti for eksempel helt afskaffet arveafgiften," siger Lars Storr-Hansen.

Vækst i generationer er et netværk af mere end 170 familieejede virksomheder, og de er ikke overraskende meget lidt begejstrede ved udsigten til en højere arveafgift.

Foto: Helle Lillelund Aggebo/ERH
Foto: Helle Lillelund Aggebo/ERH

Foto: Helle Lillelund Aggebo/ERH

"Det er en katastrofe, at man tredobler kapitaldrænet i tusindvis af familieejede virksomheder, fordi det over hele landet betyder færre investeringer i digitalisering, grøn omstilling og arbejdspladser. Flere virksomheder vil være nødt til at lukke helt, imens andre vil blive solgt til f.eks. udenlandske kapitalfonde,” siger Peter Foss, formand i FOSS A/S og medlem af Vækst i Generationer.

Til Danske Rederiers skuffelse indeholdt finansloven ikke noget om muligheden for at få flere togter med skoleskibene, hvilket ellers ville kunne give flere søfolk. Til gengæld roser organisationen regeringens grønne planer.

Foto: Danske Rederier - PR
Foto: Danske Rederier - PR

Foto: PR/Danske Rederier.

"Den grønne omstilling og udbygning af vedvarende energi – herunder udbygningen af havvind – er ikke bare en bunden opgave. Hvis vi spiller vores kort rigtigt, kan Danmark indtage en vigtig førerposition her, så det er selvfølgelig vigtigt, at vi sætter penge af til den udvikling i næste års budget," siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også