En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
26.01.2020kl. 14.06

Landbruget er langt fra reduktionsmål: Vi kan ikke alene

Hvis landbruget skal nå mål om kvælstofreduktion, så skal staten og kommunerne hjælpe til, siger direktør.
Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

Landbruget kan nå de reduktionsmål, som er sat i forbindelse med landbrugspakken fra 2015, men det kræver et samspil mellem stat, kommuner og landbrug.

Sådan lyder det fra interesseorganisationen Landbrug & Fødevares viceområdedirektør for vand og natur, Anders Panum Jensen.

"Det er de tre parter, der skal spille sammen, hvis der skal leveres. Vi tænker ikke, at det er umuligt."

"Det har været sådan, at de ordninger og godkendelser, som landmændene skal have for at levere, har taget for lang tid at få. Landmændene kan ikke gøre noget, før de får grønt lys fra myndighederne," siger han.

Landbrugspakken fra 2015 betød, at landmændene fik lov til at gøde mere.

Til gengæld skulle de gennem miljømæssige tiltag som for eksempel etablering af vådområder og skovrejsning reducere udledningen af kvælstof.

Men nye foreløbige tal fra Miljø- og Fødevareministeriet viser ifølge Berlingske, at udledningen kun blev reduceret med 31 ton i 2019 mod en ambition på 1735 ton.

"Vi går ud fra, at når ministeriet laver rammen om sådan en indsats i landbrugspakken, så sørger de for deres egen del, nemlig at få ordningerne op at køre i det rette tempo."

"Det er ikke gået så hurtigt, som det burde, og vi har helt fra starten rykket for det. Nu er vi ved at være der, hvor problemerne med godkendelser snart er væk, så nu kan der komme hul på ketchupflasken," siger Anders Panum Jensen.

Han forsikrer, at der er stor velvilje blandt de danske landmænd.

Ifølge Altinget søgte ellers kun 40 landmænd kommunerne om byggetilladelse til et minivådområde i 2018, men det skyldes problemerne med at få godkendelser fra staten, forklarer Anders Panum Jensen.

"Landmændene skal først have godkendelse fra staten, før de kan bede kommunen om en byggetilladelse."

"Men problemerne synes at være løst nu, så vi er optimistiske. Vi oplever god vilje hos myndighederne, men det har taget lang tid, og der har været mange bureaukratiske forhindringer i at få åbnet ordningerne," siger han.

Ifølge Berlingske skal der næste år ske en reduktion på 2450 ton.

Relaterede artikler:

  • Landbrugspakken fra 2015 indeholdt en byttehandel: Landmændene fik lov at sprede mere gylle, men skulle til gengæld plante mere skov og anlægge vådområder for at reducere udledningen af kvælstof. Nu viser tal fra Miljø- og Fødevareministeriet, at ordningen langtfra indfrier ambitionerne. | Foto: Finn Frandsen

    V om kritik af landbrugspakken: Vi står helt på mål

  • Der er lang vej igen, før målet om en reduktion af kvælstofudledningen fra landbruget er opnået, viser tal fra Miljø- og Fødevareministeriet. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix

    Landbrugspakkens grønne slagnummer skuffer igen

  • Foto: PR-foto Økologisk Landsforening

    Paul Holmbeck stopper efter 25 år i økologien

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

De kommende EU-regler om AI vil medvirke til at skubbe innovation ud af Europa, mener den danske scaleup Corti, der netop nu finder stærk vækst i USA inden for løsninger til sundhedsområdet.
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Foto: Rune Fogh Sørensen, Dansk Erhverv
Virksomheder

Digitaliseringsminister: Dejligt at være årets bedste julegave

”Der må ikke herske tvivl om, at regeringen tager det meget, meget alvorligt. Den nuværende situation er fuldstændig uholdbar,” sagde justitsminister Peter Hummelgaard (S) under et samråd torsdag formiddag. | Foto: Jens Dresling
Nyheder

Domstole kræver penge – men minister sætter især sin lid til effektiviseringer

For abonnenter

Læs også

Foto: Gregers Tycho
Nyheder

Ørsted klar til at skrue ned for investeringer i havvind

Det er vigtigere end aldrig før at passe på pengene, fastslår topchef, der er klar til at kaste mere efter sol og landvind, hvis havvind bliver for besværlig.

For abonnenter

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

DSV vil afsætte et milliardbeløb til investering i grøn omstilling finansieret af en intern CO2-skat. Selskabet efterspørger samtidig politisk handling på området.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
  • Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet” – 08.17
  • Domstole kræver penge – men minister sætter især sin lid til effektiviseringer – 2. feb.
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge