PolicyWatch

Fire nye biogastankstationer på vej trods politisk vrangvilje

En mere ambitiøs transportaftale havde betydet flere biogastankstationer og -lastvogne, siger biogasbranchen.

Foto: Emil Helms

Da klimapartnerskabet for transport pegede på biogas som en af de primære løsninger for den tunge trafik, havde biogasbranchen store forventninger til, at biogasdrevne lastvogne ville blive et almindeligt syn i landet.

De forventninger tog den grønne transportaftale dog pusten ud af, da et fortrængningskrav på blot 3,4 pct. og elimineringen af kravet til avancerede biobrændstoffer ikke levner mange incitamenter for at skifte over til biogas.

Alligevel har Bigadans datterselskab Bioman valgt at gå videre med arbejdet med fire nye biogastankstationer i Ishøj, Køge, Odense og Horsens, samt indkøb af 50 lastbiler, der kan køre på biogas.

Ifølge adm. direktør Henrik Laursen realiseres projektet dog på trods og ikke på grund af politiske aftaler.

"Der skal ikke herske tvivl om, at projektet har en presset økonomi. Det er kun kommet op at stå, fordi vi har kunnet opnå støtte, og fordi en række transportvirksomheder har vist en stærk vilje til at skubbe udviklingen i den tunge transport i gang," siger han i en pressemeddelelse.

Projektet støttes af Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport og uden den, havde det ikke været muligt, melder han. Med en mere ambitiøs transportaftale ville der dog både have været flere tankstationer og lastvogne i støbeskeen.

"Det [transportaftalen, red.] giver fødevarebaserede biobrændstoffer en konkurrencefordel, og derfor levner markedsbetingelserne os ikke mulighed for at bygge videre på projektet med flere grønne lastbiler, tankstationer og CO2-reduktioner," siger Henrik Laursen.

De fire tankstationer vil stå klar til sommer.

Danmark er europamester i grøn gas

Biogasbranche ser sig som vigtig i udbygning af plantebaseret produktion 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier