Torsdag fremlægger Klimaborgertinget sine anbefalinger til politikerne

Borgertinget bestående af tilfældigt udvalgte borgere fremlægger 117 forslag til, hvordan 70-procentsmålet kan nås.
Foto: Philip Davali
Foto: Philip Davali
videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Information

Der skal indføres en afgift på CO2.

Det mener 95 procent af det borgerting, som blev nedsat i forbindelse med klimaloven og torsdag fremlægger sine anbefalinger til Folketinget.

Det seneste halve år har de omkring 80 tilfældigt udvalgte borgere mødtes én til to gange om måneden for at diskutere sig frem til anbefalingerne til, hvordan regeringen kan nå målet om at reducere drivhusgasudledningerne med 70 procent i 2030.

De i alt 117 forslag er ifølge lektor i sociologi på Københavns Universitet og medstifter af det forskerdrevne initiativ Klima- og Omstillingsrådet Anders Blok et udtryk for borgernes engagement i klimapolitikken.

"Helt overordnet vidner de her 117 anbefalinger om en imponerende bredde og dybe i engagementet. De har været vidt omkring på en meget stor dagsorden og er kommet relativt dybt på centrale punkter," siger han til Information.

Han kalder anbefalingerne et udtryk for en »realpolitisk balancering« på den ene side og et mere »klimaprogressivt skub« på den anden.

De 117 forslag er fordelt på forskellige kategorier. I kategorien ’adfærd’ anbefales det at indføre en klimadeklaration på alle varer, mens borgertinget inden for kategorien ’finansiering og afgifter’ blandt andet blev enigt om at foreslå en bred afgift på CO2.

Det er ifølge økonomiprofessor på Københavns Universitet og miljøvismand i De Økonomiske Råd Lars Gårn Hansen en fornuftig anbefaling.

"Det er samfundsøkonomisk den billigste måde at nå det mål, man har sat sig politisk, og på den måde er borgertingets forslag i samklang med den økonomiske videnskab," siger han til Information.

I kategorien ’transport’ anbefaler borgerne, at den offentlige transport elektrificeres senest i 2030, og at det samlede antal af biler reduceres.

"Generelt er anbefalingerne et udtryk for en stærk opbakning til omstillingen af transporten," siger forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet Niels Buus Kristensen til Information.

De 117 anbefalinger skal ifølge formålsbeskrivelse af tinget bruges af politikerne i det videre arbejde med at udarbejde klimahandlingsplanerne.

Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Information.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også