Der er forskel på, hvilke ord søgemaskiner på nettet foreslår som det næste, alt efter om det er en mandlig eller kvindelig politikers navn, der søges efter. Det viser et forskningsprojekt, som Københavns Universitet står bag i samarbejde med forskere fra Zürich og Cambridge, skriver Politiken.
Mandlige politikere kædes oftere sammen med ord, der refererer til handlekraft eller politisk overbevisning, mens kvindelige politikere oftere kædes sammen med ord, der handler om civilstatus eller udseende. Undersøgelsen baserer sig på, hvordan 250.000 politikere fra hele verden - også Danmark - beskrives i fire sprogmodeller, der er trænet i engelsk, arabisk, hindi, fransk, spansk, russisk og kinesisk, og som bruges af søgemaskiner som Google.
Ifølge kommunikationschef for Google i Danmark Jesper Vangkilde er det en stor opgave at sikre, at de sprogmodeller, der ligger bag søgemaskinerne, i så høj grad som muligt er renset for bias på tværs af kulturer.
"Det helt afgørende er jo det resultat, som brugerne møder. Google korrigerer for bias, og det er ikke mit indtryk, at brugerne møder nævneværdige skævheder, når de søger. Men det kan altid ske, og det skal vi være på vagt over for," siger han til Politiken.
Jesper Berg om ulige kønsbalance på topposter: Fit & proper-kravene er "ikke det primære problem"