PolicyWatch

Brancheorganisationer advarer om konsekvenser af nulemissionszoner

Blandt andre turistbusser og lastbiler vil få det svært med regeringen og støttepartiernes plan om nulemissionszoner, skriver flere brancheorganisationer i fælles opråb.

Hvis nulemissionszoner bliver indført, kan det betyde, at f.eks. turistbusser ikke længere kan køre i de områder. | Foto: Lars Hansen/Ritzau Scanpix

I et fælles indlæg i Altinget lyder der nu en kraftig advarsel fra en stribe brancheorganisationer på transportområdet, når det gælder regeringen og dens støttepartiers aftale om at give kommunerne mulighed for at oprette såkaldte nulemissionszoner, hvor der ikke må bruges forbrændingsmotor.

Direktørerne i Dansk Persontransport, Dansk Erhverv Transport, ITD, DTL og DI Transport skriver, at selv om de er enige i, at der skal flere grønne køretøjer på vejene, er "listen af opgaver, som reelt ikke kan udføres med nulemissionsteknologi i dag, nemlig lang. Og vi vil som branche kraftigt advare mod, at de kommende regler om nulemissionszoner vil forhindre transporterhvervet i at udføre opgaver, som er nødvendige for samfundet – også i byerne."

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier