EL: Skraldebiler fra forskellige, konkurrerende selskaber på de samme veje duer ikke

Fra politisk hold bliver der lagt op til, at borgerne fremover selv skal vælge, hvilken renovatør der skal hente deres affald. EL-politiker advarer mod den løsning.
Lokale politikere mener, at det er problematisk, når flere forskellige skraldeselskaber skal køre på de samme veje og hente skrald fra hver deres kunder. | Foto: Jonas Olufson
Lokale politikere mener, at det er problematisk, når flere forskellige skraldeselskaber skal køre på de samme veje og hente skrald fra hver deres kunder. | Foto: Jonas Olufson

En udmelding fra Folketinget, hvor hvor ministre og ordførere overvejer at gøre affaldsindsamlingen til et privat marked med flere skraldebiler på de samme veje skaber uenighed i Vordingborg Kommune. Det skriver Sjællandske Nyheder.

I dag er der ikke valgfrihed i Vordingborg Kommune, hvor opgaven ligger hos AffaldPlus, og sådan skal det ifølge politiker fra Enhedslisten og bestyrelsesmedlem i AffaldPlus Martin Graff Jørgensen fortsætte.

”Forestil dig en villavej med 10 huse, hvor otte af dem vælger hver sit firma til at tømme spandene. Det bliver et logistisk, klimamæssigt og affaldsmæssigt helvede,” siger Martin Graff Jørgensen lokalmediet.

Den udmelding får opbakning fra socialdemokraternes Poul A. Larsen, der er formand for AffaldPlus, og borgmester Mikael Smed (S).

Et bredt udsnit af landets borgmestre på tværs af partiskel har sendt et kritisk brev til Christiansborg, hvor de advarer mod private løsninger.

ARC-investering betyder prisstigninger i affaldstaksterne for københavnske borgere

ARC køber op mod 100 fuldelektriske affaldsbiler efter krav fra kommune

Interesseorganisation forventer fritagelse fra nulemissionszoner til skraldebiler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter