PolicyWatch

Opposition kalder ny lastbilafgift "helt på månen": V forudser opgør efter næste valg

Den nyligt aftalte kilometerbaserede afgift for vejtransporten skaber ikke grøn omstilling og er en hård pisk for erhvervslivet, lyder kritikken fra oppositionen. Venstre-ordfører har svært ved at se, at aftalen kan bestå, hvis der kommer blåt flertal efter næste valg.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre. | Foto: Jens Dresling

Fredag indgik regeringen sammen med dens støttepartier Enhedslisten, SF og Radikale Venstre en aftale om en kilometerbaseret afgift for den tunge transport.

En afgift, som i aftaleteksten skønnes at reducere CO2-udledningen med 0,2 mio. ton i 2025 og 0,3 mio. ton i 2030, og som fra 2025 vil give statskassen et provenu, på 2,45 mia. kr. Senere ventes det at vokse til 3,6 mia. kr. i 2028, hvor taksterne vokser.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier