Moderaterne foreslår afgift på 80 kroner per flyvning

I et klimaudspil foreslår Lars Løkke Rasmussens parti, Moderaterne, at der skal afgift på flyvninger og på CO2-forbrug i landbruget.
Lars Løkke og Moderaterne ønsker en flyafgift på gennemsnitligt 80 kr. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lars Løkke og Moderaterne ønsker en flyafgift på gennemsnitligt 80 kr. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Moderaterne foreslår, at der indføres en afgift på gennemsnitligt 80 kroner på flyrejser.

Det siger politisk leder Lars Løkke Rasmussen, der onsdag i Kødbyen i København præsenterer partiets klimapolitik.

Partiet ønsker en differentieret model, så kortere nationale flyvninger er billigere end længere internationale flyvninger, men har opgivet den gennemsnitlige pris for afgiften.

”Verdens klimaudfordringer er en grundpræmis, og den grønne omstilling er en tvungen opgave i vor tid,” står der i udspillet.

”Den skal indtænkes i alle vores handlinger, og vi skal være parate til at tage de nødvendige konsekvenser.”

Danmark er sammen med Cypern, Irland og Malta blandt de sidste lande i Europa, der ikke har indført en afgift på flyrejser. Alle Danmarks nabolande har passagerafgifter.

Lars Løkke Rasmussen kalder det ”en ny standard”, at lande skal have en flyafgift.

Moderaterne har kigget mod Sverige, Norge og Tyskland for at finde sit bud på de omkring 80 kroner.

”Hvis du har en fuldstændigt afvigende høj flyafgift, så svækker du Københavns Lufthavns konkurrenceevne,” siger Lars Løkke.

Han er dog ”åben for diskussion” om, hvor meget afgiften præcis skal ende på.

Det kan også være 75 kroner eller 82 kroner, nævner han.

Regeringen har foreslået en afgift på 13 kroner, som fra 2025 skal gælde på rejser fra alle danske lufthavne. Blå blok er imod en afgift.

Regeringen har hidtil været tilbageholdende med afgifter, men præsenterede forslaget i september.

Moderaternes forslag ventes give statskassen én milliard kroner.

Partiet foreslår, at halvdelen af pengene fra afgiften bliver tilbageført til borgerne til eksempelvis støtte til ”energiovervågning” i private husstande.

Den anden halvdel bør gå til videreudvikling af grønt brændstof og grøn luftfart.

Lars Løkke anerkender også, at partiets bud på en flyafgift kan være adfærdsregulerende.

- Det er klart, at når man kommer 80 kroner på, så melder der sig en eftertanke. Men vi er ikke på det hold, der vil forbyde flyvninger. Flyvninger er kommet for at blive, og jeg tror også, vi får mere af det.

- Men ligesom alle mulige andre transportformer er der brug for, at det bliver grønt, siger partilederen.

I klimaudspillet står der også, at partiet går ind for en CO2-afgift på landbrug, hvilket også har fyldt meget i debatten under valgkampen.

Desuden bakker partiet op om den danske klimalov og den grønne skattereform.

Da Løkke var medlem af Venstre, gik han ikke ind for en CO2-afgift på landbrug.

1. november skal vælgerne sammensætte det nye Folketing.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også