Selskab bag Øresundsbroen dæmper forventninger til årsresultat

Øresundsbro Konsortiet regner med at lande i den lave ende af resultatforventningerne til hele 2022.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Øresundsbro Konsortiet, der står bag broforbindelsen mellem Danmark og Sverige, skruer nu en spids ned for forventningerne til resultatet for hele 2022.

Det sker i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabstal for tredje kvartal. Selve regnskabet har selskabet, der er ejet af den danske og svenske stat, dog ikke offentliggjort på sin hjemmeside.

Af meddelelsen fremgår det, at årsresultat før værdiregulering ventes at lande i ”den lavere del” af intervallet 1.000-1.250 mio. kr. Ved seneste regnskab lød det, at man regnede med at ligge i midten af intervallet.

Det er dog stadig over niveauet for 2021, hvor det blev til 876 mio. kr. før værdiregulering.

”Vi har gennem året haft en god omsætningsudvikling og flere nye kunder kombineret med en god omkostningskontrol. Stigende renter og inflation dæmper dog årets resultat, som vurderes at ende i den lavere ende af forventningerne til 2022,” udtaler topchef Linus Eriksson i meddelelsen.

Fortsat meget godstrafik

Selskabet oplyser kun regnskabstal for årets første ni måneder, hvor det bliver til et resultat før værdigreguleringer på 913 mio. kr. mod 677 mio. kr. i samme periode året før.

Ifølge MobilityWatchs beregninger lander resultatet for tredje kvartal før værdiregulering på 442 mio. kr.

Tredje kvartal er præget af sommertrafik, som ifølge selskabet bød på ”intensiv fritidstrafik med de højeste daglige og ugentlige trafikregistreringer siden broens åbning.”

”Samlet set faldt fritidstrafikken med 12 procent for januar-september i forhold til 2019, men i tredje kvartal var den danske fritidstrafik tilbage på samme niveau som før corona-pandemien,” lyder det i meddelelsen.

Samtidig nævnes det, at godstransporterne fortsatte på et væsentligt højere niveau end før corona og samlet steg med 19 pct. i årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode i 2019.

Sund & Bælt i kovending: Trækker udbud til Kattegat-bro tilbage

Transportminister vil gøre det gratis at køre over Storebælt efter 2035

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter