Ny afgift afsætter pulje til grøn omstilling af vejtransporten – men ingen ved hvad pengene skal bruges på

Selv ikke partiet, der havde det som et krav i forhandlingerne, ved, hvad pengene skal gå til. ”Det er ren symbolpolitik,” lyder kritikken fra et af de andre partier bag aftalen.
Tirsdag den 4. april demonstrererede en stor gruppe vognmænd foran Christiansborg mod den kommende vejafgift. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Tirsdag den 4. april demonstrererede en stor gruppe vognmænd foran Christiansborg mod den kommende vejafgift. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Der er en linje i den nye aftale om den omdiskuterede kilometerbaseret vejafgift til lastbiler, som vækker undren – og kritik.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

    Temu kommer under skrappere EU-regler

    For abonnenter