Danske Medier glæder sig over nyt udspil fra EU-formandskab

Et nyt udspil fra det østrigske formandskab giver håb for, at dele af et forslag, der kan svække mediernes annonceforretning, droppes, lyder det fra Danske Mediers digitale chef.
Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier. | Foto: PR/Danske Medier
Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier. | Foto: PR/Danske Medier

EU-formandskabet ser ud til at komme bekymrede europæiske medier i møde, skriver Danske Medier.

Flere medieaktører har længe advaret om, at den kommende eprivacy-forordning fra EU vil kunne svække den del af mediernes annonceforretning, som bygger på målretning af markedsføring. Men nu er der slået nye toner an omkring forordningen.

Det østrigske formandskab har foreslået, at en bestemmelse om privacy-by-design i forordningen, som ville betyde, at browsere som standardindstilling skal blokere for reklamecookies, tages ud af forordningen, skriver Danske Medier.

Dette udspil kan være et skridt i den rigtige retning for mediernes forretningsmodeller, siger Allan Sørensen, digital chef i Danske Medier, til Version2.

"Det er et væsentligt skridt, det her," siger Allan Sørensen til Version2 og fortsætter:

"Artikel 10 er en af årsagerne til, at vi frygter, at eprivacy-forslaget kan erodere hele grundlaget for det frie og annoncefinansierede internet."

Det er Europa-Parlamentet, som har ønsket at svække virksomheders muligheder for at overvåge brugernes adfærd på internettet betydeligt, skriver Version2. Men i den endelige vedtagelse af den nye forordning skal Parlamentet blive enig med EU's medlemsstater i Ministerrådet, og det østrigske formandskabs udspil er derfor positivt for medierne, lyder det fra den digitale chef.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også