En del af Watch Medier

PolicyWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
29.12.2018kl. 08.57

Femern-projekt meldes klar til underskrift i Tyskland

Tyske myndigheder har meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen er klar til at blive skrevet under, oplyser Femern A/S. "Vigtig milepæl", siger den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Foto: AP/Ritzau Scanpix/Carsten Rehder
AF RITZAU

En fast tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland er rykket et stort skridt nærmere.

Myndighederne i delstaten Slesvig-Holsten har fredag meddelt, at godkendelsen af Femern Bælt-tunnelen er klar til at blive skrevet under. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.

"Med godkendelsen følger, at der nu er enighed mellem de to lande om, hvordan tunnelen skal bygges," skriver selskabet.

Godkendelsen er en forudsætning for, at der kan bygges på tysk jord til den cirka 18 kilometer lange tunnelforbindelse fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden på den tyske ø Femern.

Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet.

Ole Birk Olesen (LA), transportminister

Selve godkendelsen består af over 1000 sider, som er baseret på en ansøgning på over 14.000 sider. Den ventes underskrevet af de tyske vejmyndigheder i løbet af januar, oplyser Femern A/S.

Ansøgningen har været gennem to offentlige høringsrunder i Tyskland, såvel skriftlige som mundtlige.

"Femern A/S vil nu studere myndighedsgodkendelsen og vurdere, hvilke konsekvenser byggetilladelsen vil have i relation til projektets økonomi og tidsplan. I løbet af foråret vil Femern A/S fremlægge en plan med forskellige scenarier for de næste skridt," meddeler selskabet.

I Danmark gav Folketinget byggetilladelse i 2015, og året efter blev betingede kontrakter indgået med entreprenørkonsortier, der skal stå for selve byggeriet af tunnelen.

Med et budget på 52,6 milliarder kroner er der tale om danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen er brugerbetalt under statsgaranti-modellen, som også kendes fra forbindelserne over Storebælt og Øresund.

EU-Domstolen afgjorde for nylig, at EU-Kommissionen på ny skal undersøge, om Danmark har ydet ulovlig statsstøtte til projektet. Det får ifølge Femern A/S ingen konsekvens for finansieringen af projektet.

Der har været mange protester i Tyskland mod tunnelforbindelsen, og Femern A/S har på forhånd også kalkuleret med klagesager ved domstolene. Det kan tage op mod to år.

Planen er, at tunnelforbindelsen skal være klar i 2028.

Minister: Vigtig milepæl

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er tilfreds med, at den tyske myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen nu foreligger.

"Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet," siger han i en pressemeddelelse.

Godkendelsen er fredag fremsendt til Femern A/S, der har 14 dage til at gennemgå den, inden den underskrives i januar.

Ifølge pressemeddelelsen er der tale om en "robust godkendelsesebeslutning".

Nu vil vi læse godkendelsen rigtig grundigt og så forholde os til eventuelle nye krav og vilkår. Og så vil vi i løbet af foråret komme med en plan for, hvordan vi kan bringe projektet i mål.

Tine Lund-Bretlau, kommunikationschef, Femern A/S

Selv om godkendelsen endnu ikke officielt er underskrevet fra tysk side, forventes "kun mindre, redaktionelle ændringer", hedder det.

"De slesvig-holstenske myndigheder har haft betydeligt fokus på de miljømæssige konsekvenser af projektet," siger Ole Birk Olesen.

Den tyske godkendelse kan påklages til Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Domstolsbehandlingen kan tage et par år. Men forventningen er fortsat, at den kombinerede vej- og togtunnel kan tages i brug i 2028, lyder det fra kommunikationschef Tine Lund-Bretlau, Femern A/S.

"Vi har arbejdet i fem år på at få godkendelsen sammen med vores tyske samarbejdspartner. Nu har vi den. Det er på alle måder en milepæl i dag," siger hun.

Selv om godkendelsen fylder mere end 1000 sider, forventer hun ikke overraskelser, der kan flytte afgørende på forudsætningerne for byggeriet.

"Selve godkendelsen er baseret på en ansøgning, vi har indgivet, som er på 14.000 sider. Så vi har været rigtig godt rundt om det. Det er svært at forestille sig noget, der gør, at vi ikke skulle kunne bygge tunnelen," siger Tine Lund-Bretlau.

"Nu vil vi læse godkendelsen rigtig grundigt og så forholde os til eventuelle nye krav og vilkår. Og så vil vi i løbet af foråret komme med en plan for, hvordan vi kan bringe projektet i mål," siger kommunikationschefen.

Avis: Vestager forventer fortsat støtte til Femern-projekt trods nederlag 

Femern A/S venter ikke regning fra annullerede statsgarantier 

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering 

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/AP/Virginia Mayo.

    Avis: Vestager forventer fortsat støtte til Femern-projekt trods nederlag

  • Femern. | Foto: Ritzau Scanpix/David Leth Williams

    Femern A/S venter ikke regning fra annullerede statsgarantier

  • Illustration fra Femern A/S

    EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Christiansborg

Statsminister står fast efter møde med kritisk bagland

Når man har ansvar, skal man også kunne træffe upopulære beslutninger, siger statsminister Mette Frederiksen.
  • Økonomer kalder det unødvendigt at afskaffe store bededag
  • Ellemann om ultimatum om store bededag: Vi er kommet videre
Pelle Dragsted, skatteordfører for Enhedslisten.. | Foto: Jens Dresling
Virksomheder

EL melder sig i kritikken af lovforslag omkring ekstraordinære overskud

For abonnenter

I 2012 blev 94.000 optaget på en erhvervsuddannelse. Sidste år lød det tal på 64.000. Hos Dansk Erhverv mener man, at det blot viser behovet for handling og tiltag på området. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Virksomheder

Optagne på erhvervsuddannelser er det laveste i ti år

Ifølge Aquaporin skal virksomhedens vandrensningsteknologi ses som et supplement til den kommunale vandrensning herhjemme. | Foto: Aquaporin/pr
Virksomheder

Forbrugerråd kritiserer Aquaporin for at være på kant med markedsføringsregler

For abonnenter

Foto: Pr / Ok
Virksomheder

OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune

For abonnenter

Transportminister Thomas Danielsen (V) kan ikke love en milliardstor hjælp til transportbranchen. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Christiansborg

Minister afviser brancheudspil: Regeringen har ingen planer om milliardpulje til grønne lastbiler

For abonnenter

Læs også

Lars Rohde stopper ved udgangen af januar som nationalbankdirektør for at gå på pension. Siden midten af 1980'erne har han befundet sig i toppen af den danske finanssektor. | Foto: Jens Dresling
Fokus

Held og tilfældets magt har bidraget til nationalbankdirektørs 40 år i finanssektorens top

1. februar bliver slutdatoen på en karriere, der i mere end tre årtier har bragt Lars Rohde ind i landets mest magtfulde cirkler. Men meget er kommet til ham ved held og tilfældighed.

For abonnenter

Analysechef i ATP, Michael Jørgensen, mener, at det er på tide at få genoptaget diskussionen om fremtidens pension. | Foto: PR/ATP
Virksomheder

Ny rapport: To knaster skal høvles af for at bevare opbakningen til pensionssystemet

I ny rapport om pensionssystemets aktuelle sundhedstilstand peger ATP på to spørgsmål, der skal tages livtag med. Begge fik også Pensionskommissionens opmærksomhed sidste år.

For abonnenter

Gebyrindtægter udgør i dag tæt på halvdelen af bankernes samlede netto rente- og gebyrindtægter. | Foto: Lærke Posselt
Virksomheder

Tæt på fordobling: Banker har sendt gebyrindtægter på himmelflugt

Bankernes gebyrindtægter er vokset markant, siden negative renter blev introduceret. Forbrugerrådet vil have gebyrer rullet tilbage, mens banklobby kalder stigning ”nødvendig.”

For abonnenter

Seneste nyt

  • Statsminister står fast efter møde med kritisk bagland – 11.00
  • Forbrugerråd kritiserer Aquaporin for at være på kant med markedsføringsregler – 27. jan.
  • EL melder sig i kritikken af lovforslag omkring ekstraordinære overskud – 27. jan.
  • Borgmester vil mindske antallet af parter bag Aarhus Letbane efter it-fejl – 27. jan.
  • Lokalforening kritiserer proces for Aarhus' nye renseanlæg – 27. jan.
  • OK skal opsætte ladestandere for Aarhus Kommune – 27. jan.
  • Optagne på erhvervsuddannelser er det laveste i ti år – 27. jan.
  • Danske tankstationer i Forbrugerombudsmandens lys – 27. jan.
  • Fødevareministeren vil screene flere fødevarer for PFAS – 27. jan.
  • Tidligere DF-næstformand skal sikre brancheforening adgang til politikere – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • People and Operations Partner

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Marianne Troelsen

mt@watchmedier.dk

Tlf.: +45 2049 8660

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge