Klager vælter ind over tilsyn efter nye persondataregler

95.000 europæere har hidtil klaget over brud på de databeskyttelsesregler, som trådte i kraft i EU i maj 2018.Ny rubrik. Afsnit 11 er tilføjet om, hvor mange klager det danske datatilsyn har modtaget i 2018.
Google er en af de første virksomheder, der har mærket til de nye GDPR-regler. Virksomheden har således fået en bøde på over 370 mio. kr., for at have brudt EU's regler for databeskyttelse
Google er en af de første virksomheder, der har mærket til de nye GDPR-regler. Virksomheden har således fået en bøde på over 370 mio. kr., for at have brudt EU's regler for databeskyttelse
AF RITZAU

Borgerne i Europa er blevet opmærksomme på deres rettigheder, når det gælder databeskyttelse. 

I hvert fald har 95.000 europæiske borgere klaget til deres nationale datatilsyn, siden EU's nye regler for databeskyttelse - også kendt som gdpr - trådte i kraft i maj.

Det oplyser EU-Kommissionen på baggrund af tal fra Det Europæiske Databeskyttelsesråd.

Fire EU-kommissærer udtrykker i en fælles erklæring forud for den årlige datasbeskyttelsesdag 28. januar tilfredshed med de mange klager.

"Vi er allerede begyndt at se de nye reglers positive virkninger. Borgerne er blevet mere bevidste om betydningen af databeskyttelse og deres rettigheder." 

"De er begyndt at udøve disse rettigheder, og det kan de nationale datatilsyn nu se i deres daglige arbejde," hedder det i erklæringen.

De hyppigst indgivne klager drejer sig om telemarketing, salgsfremmende e-mails og videoovervågning.

EU's nye regler trådte i kraft 25. maj 2018. Reglerne skal sikre, at persondata bliver indsamlet og opbevaret uden risiko, og at det bliver gjort i tråd med særlige regler.

Modtog 1918 klager sidste år

Hos Forbrugerrådet Tænk får de ikke flere henvendelser fra forbrugerne end tidligere. Men det har en helt naturlig årsag, vurderer seniorjurist Anette Høyrup.

"Det er ikke noget, vi er begyndt at mærke endnu. Jeg tror, at forbrugerne ved, at de skal en tur forbi datatilsynet," siger hun. 

I hele 2018 modtog det danske datatilsyn 1918 klager. Tilsynet har ikke tal for, hvor mange af de klager der er indgivet, efter at de nye regler trådte i kraft i maj.

Anette Høyrup er enig i kommissærernes udlægning af betydningen af de mange klager.

"Det er et højt tal, så det tyder på, at forbrugerne er blevet klar over, at de har fået nogle bedre rettigheder."

Hidtil har de mange klager blot resulteret i tre bøder. Den største er kommet fra det franske datatilsyn, som har givet Google en bøde på 50 millioner euro, over 370 mio. kr., for at have brudt EU's regler for databeskyttelse.

Men også det har formentlig en logisk forklaring, mener Anette Høyrup.

"De har ikke afgjort 95.000 sager allerede. Tre lyder umiddelbart som et lille tal, men jeg tror simpelthen, at det er, fordi sagerne ikke er færdigbehandlet," siger hun.

Hun forventer, at der nok skal komme flere bøder, i takt med at sagerne bliver behandlet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også