Pålægskoncern slår døren ind til Kina efter syv år: Lidt af et tovtrækkeri

EU og Kina er blevet enige om en række tiltag, der kan give europæiske virksomheder bedre adgang til det attraktive kinesiske marked. Det er godt nyt for dansk erhvervsliv, men der er stadig mange faldgruber. Direktøren for pålægskoncernen Atria kan fortælle om en lang sej kamp for at få foden indenfor i Kina.
Adm. direktør i Atria Danmark, Svend Schou Borch. | Foto: HKScan.
Adm. direktør i Atria Danmark, Svend Schou Borch. | Foto: HKScan.

Den danske pålægskoncern Atria Danmark er en af de virksomheder, der forsøger at få foden inden for på det kinesiske marked.

Efter flere års tovtrækkeri med de kinesiske myndigheder er den første danskproducerede salami- og peperoni-pølse havnet på de kinesiske spiseborde, men det er ikke så ligetil, at sælge til kineserne, forklarer adm. direktør Svend Schou Borch til PolicyWatch.

"Det er noget mere komplekst, fordi først og fremmest skal du have den godkendelse her, og det er en proces, som har taget i hvert fald seks-syv år at få. Der kom en principgodkendelse for nogle år siden og der troede både vi og Tulip, at vi skulle til at i gang, men den officielle godkendelse kom så først 4-5 år senere, så det i sig selv har været lidt et tovtrækkeri," siger Svend Schou Borch.

Atria Danmark er en af mange danske og europæiske virksomheder, der ønsker sig at komme ind på det store kinesiske marked. For mange virksomheder har det dog været svært på grund af store barrierer for at komme ind på markedet, og fordi mange har mødt ulige konkurrencevilkår.

Tirsdag mødtes EU's ledere, Jean-Claude Juncker og Donald Tusk, dog med Kinas premierminister Li Keqiang, til topmøde i Bruxelles, og her blev de enige om en række ting, der skal forbedre virksomheders adgang til det kinesiske marked.

 

Pålægskoncernen Atria Danmark står bandt andet bag 3-stjernet salami. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger
Pålægskoncernen Atria Danmark står bandt andet bag 3-stjernet salami. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger

Svend Schou Borch kender det asiatiske marked og har selv boet fire år i Vietnam i sin tidligere stilling i Carlsberg.

"Den asiatiske kultur er noget anderledes end den danske, og den kinesiske er nok en kultur for sig. Så det der med at komme tæt på de egentlige beslutningstagere og forstå de forskellige aktører derude tager længere tid," siger Svend Schou Borch og tilføjer:  

"Vi kan sagtens forstå forbrugeren – det kan man købe sig til gennem analyse, men det der med at få kunder og begynde at forstå det, det er noget vanskeligere. Det er et langt, sejt træk, og vi har kun været i gang i 8-10 måneder, så det er stadigvæk meget tidligt i processen for os."

 

 

Fokus på kvalitet

Der har været mange fødevareskandaler i Kina, og det har skabt efterspørgsel på fødevarer af høj kvalitet og økologi blandt andet fra Danmark, hvilket også er blevet bemærket af den danske fødevareindustri. Sidste år stod dronning Margrethe i spidsen for et dansk erhvervsfremstød, hvor hun hjalp med at promovere danske produkter på fødevareområdet.

"Der er jo ingen tvivl om, at dele af den kinesiske forbrugergruppe har meget fokus på fødevaresikkerhed og høj kvalitet, og der står vi jo som danske producenter relativt stærkt," siger Svend Schou Borch.  

Det var først i februar, at Atria Danmark sammen med Tulip blev godkendt til at eksportere varmebehandlede produkter til det kinesiske marked, så Kina-eventyret er stadig på et meget tidligt stadie.

Hvilke udfordringer er der ved at eksportere til Kina i forhold til andre markeder?

"Det er jo politisk, fordi man skal højt op i de kinesiske ministerier for at få direkte godkendelse. Derefter er det jo meget omstændigt, fordi du er underlagt nogle helt specifikke krav på, hvordan du må producere dine produkter, og hvad du må putte i dem."

Besværlig proces

Han forklarer, at når man som dansk fødevareproducent får godkendelses af de kinesiske fødevaremyndigheder, så kører processen igennem den danske fødevarestyrelse, og der er det fabrikker, der bliver godkendt. Her har Atria fået sin fabrik i Horsens godkendt.

"Hvert produkt skal i princippet godkendes. Så det der, som du kan på den europæiske messe, med at komme med 50 nye produkter, som du har en idé om, at du kan sælge uden at have dem specificeret, det kan du ikke i Kina. Det er meget mere omstændigt at indføre varer til Kina."

Synes du helt overordnet, at de kinesiske myndigheder har givet jer en fair behandling i forhold til jeres planer om at komme ind på markedet.

"Vi har jo kun haft en eksportordre til Kina, så vi er små. Vi har ikke oplevet noget overhovedet. Det er klart, hvis vi var større, kunne man selvfølgelig godt forestille sig, at vi var mere eksponeret for udfordringer."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også