EU-madpoliti: Chokodrik og smøreost er anderledes i Danmark

Et produkt kan fremstå som næsten - eller helt - det samme, men indholdet varierer fra EU-land til EU-land.
Foto: NIMA STOCK
Foto: NIMA STOCK
AF RITZAU

Starter man dagen i Danmark med et stykke brød påsmurt hvidløgsost fra Philadelphia skyllet ned med chokoladedrikken Nesquik, får man noget andet ned i maven, end hvis man gør det samme i Spanien eller Grækenland. 

Hvis man altså har købt produktet i det land, hvor morgenmaden indtages. Også selv om de velkendte produkter på pakken til forveksling ligner hinanden.

Det fremgår af en stor undersøgelse, som EU-Kommissionen har lagt frem mandag. 

Undersøgelsen viser, at ni procent af de 1400 analyserede produkter har forskelligt indhold trods identiske bøtter eller indpakning. 

For yderligere 22 procent var der forskelle i indholdet mellem de undersøgte EU-lande, til trods for at forsiden af pakkerne kunne forveksles. 

EU's madpoliti slår blandt andet fast, at chokoladedrikken Nesquik, som produceres af Nestle, er anderledes i Danmark. 

Det skyldes, at man i Danmark er mere restriktiv med tilsætning af vitaminer og mineraler. Derfor er opskriften lidt anderledes. Der er mindre salt, mere kulhydrat og mere fedt i drikken i Danmark.

Fraværet af vitaminer gør sig gældende for andre produkter, der sælges til det danske marked.

For smøreosten Philadelphia gælder, at der er dobbelt så meget fedt i den danske version - målt i forhold til Grækenland. Til gengæld er der mindre kulhydrat og mindre protein i den danske version.

Men det beror på en form for misforståelse. Det mener producenten. De to produkter kan, selv om de ligner hinanden på bøtten, ikke sammenliges.

EU's madpoliti har sammenlignet et lightprodukt med den almindelige version, lyder svaret. Det er frivilligt, om at man tilføjer "light" til pakningen, skiver producenten i et svar til kommissionen. 

For kunder kan det måske være svært at vide, når man står i en butik og køber et produkt, der tilsyneladende ligner et, man kender fra et andet land.

Der er ikke noget fast geografisk mønster i forskellene, konstateres det i undersøgelsen fra EU. 

EU-kommissær med ansvar for Det Fælles Forskningscenter, der står bag undersøgelsen, Tibor Navracsics, siger i en pressemeddelelse: 

"Jeg er glad for, at de ikke fandt tegn på en kløft mellem øst og vest i sammensætningen af mærkefødevarer."

"Men jeg er bekymret over, at op mod en tredjedel af de undersøgte produkter havde forskellige sammensætninger, selv om de havde identisk eller lignende mærkning."

Med ny lovgivning har EU de "rette redskaber" til at gøre noget, mener EU's rets- og forbrugerkommissær, Vera Jourova. Hun vil sætte en stopper for forskelle i kvaliteten på de varer, der sælges som ens. 

Det "hører ikke hjemme i EU", at man kan have forskelle i kvalitet i produkter med samme mærkning, påpeger hun. 

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også