En del af Watch Medier

PolicyWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
08.11.2019kl. 08.20

Ny shippingformand lægger afstand til CO2-kvoter for skibe

EU-Kommissionen vil foreslå at lægge shippingindustrien ind under EU's kvotesystem for at reducere udslippet af CO2. ECSA's kommende formand Claes Berglund er uenig i, at det er en god idé.
Claes Berglund er direktør for Public Affairs hos Stena. Fra nytår bliver formand for den europæiske shippingorganisation ECSA. | Foto: PR/ECSA
af METTE MANDRUP

BRUXELLES

EU's MRV-lovgivning, der kræver, at shippingvirksomheder måler deres CO2-udledning, fungerer efter hensigten.

Det mener i hvert fald Claes Berglund, der er direktør for Public Affairs hos Stena, og som fra nytår er formand for den europæiske shippingorganisation ECSA.

Vi har hver dag folk på vores færger, der spørger os, hvad deres fodaftryk er, hvis de bruger vores færger.

Claes Berglund, kommende ECSA-formand

"Det gør vores emissioner meget gennnemsigtige, og vi føler allerede meget stærkere pres fra kunder og andre interessenter (...), og jeg tror, vi vil se en stigning der," sagde han torsdag til et arrangement i Europa-Parlamentet og fortsatte:

"Vi har hver dag folk på vores færger, der spørger os, hvad deres fodaftryk er, hvis de bruger vores færger."

ECSA og det danske medlem af Europa-Parlamentet, Pernille Weiss (K), havde inviteret til en diskussion om, hvordan shippingbranchen kan nå sit mål om minimum at halvere sit CO2-udslip i 2050, som er fastsat i IMO.

Den første af to faser

Mens Claes Berglund fremhævede MRV-reguleringen som noget, der hjælper med at sænke emissionerne, var han omvendt ikke meget for forslaget om, at shippingindustrien skal omfattes af EU's CO2-kvotesystem.

"Jeg tror, det er vigtigt at se på dette (arbejdet med at nedbringe CO2-udslippet, red) i to faser: Den første fase er stort set den, vi er i nu. Vi prøver at finde ud af, hvad shipping skal skifte over til," sagde han.

Tyske Ursula von der Leyen, der skal være den næste formand for EU-Kommissionen, har varslet, at kommissionen under hendes ledelse vil arbejde på et forslag om at få shipping ind i EU's CO2-kvotesystem.

Desuden kigger hun også på muligheden for at få indført en decideret CO2-skat i EU.

Claes Berglund sagde dog at det er for tidligt at se på den økonomiske pisk og den tilsvarende gulerod.

"Først skal vi finde løsningerne, og næste skridt er at få shipping over i de løsninger, der findes," forklarede han.

Bedre mulighed for pilotprojekter

Martin Dorsman, der er generalsekretær i ECSA, supplerede med at sige, at man gerne vil have politisk hjælp til at sikre, at der er fremgang i bestræbelserne.

Han sagde, at det for eksempel kunne være ved at gøre det muligt at køre små pilotprojekter, hvor man kan teste ny teknologi, uden at projekterne nødvendigvis skal leve op til alle de samme krav som skibene ellers skal.

Kommissionen vil være fast besluttet på at arbejde i IMO, men at prøve at gøre IMO så ambitiøs som muligt.

Sandro Santamato, chef for den maritime enhed i DG Move

EU-Kommissionen var også repræsenteret i debatten. Sandro Santamato er chef for den maritime enhed i DG Move, og han startede sit indlæg med at sige, at han ikke ville forsøge at forudsige, hvad den nye kommission kommer til at gøre.

Han ville dog godt give et bud på nogle af de tanker, der ligger bag den kommende kommissions forventede initiativer.

"Hos kommissionen ved vi, at shippingindustrien er en global industri, og vi ved, at det er at foretrække at handle på globalt niveau. Derfor kan jeg ret klart forudse, at kommissionen vil være fast besluttet på at arbejde i IMO, men at prøve at gøre IMO så ambitiøs som muligt," sagde han.

Alle må hjælpe til

Sandro Santamato henviste til, at Ursula von der Leyen har varslet store ambitioner på klimaområdet og fremhævet shippingindustrien som værende vigtig i den forbindelse.

"Jeg tror, det reflekterer den generelle overvejelse, at alle sektorer er nødt til at bidrage til bekæmpelsen af klimaforandringer," sagde han.

Det er endnu ikke fastlagt, hvornår den nye kommission træder til. Oprindeligt skulle det være sket 1. november, men på det tidspunkt manglede der stadig fire kommissærer.

Nu mangler Storbritannien som det eneste land at udpege en kommissær, inden Europa-Parlamentet kan stemme om den samlede kommission, så Ursula von der Leyen og kollegerne kan komme i gang med deres arbejde.

Ny klimakommissær vil indføre CO2-kvoter for shipping 

Svensker bliver ny formand for ECSA 

De europæiske redere udpeger fem strategiske prioriteter 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, sammen med EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, der fredag afholdt pressemøde i Kyiv | Foto: Ukrainian Presidential Press Service
EU

Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion

EU forbereder den tiende runde af sanktioner med Rusland. Den nye pakke ventes at være klar inden 24. februar.
  • Ny sanktionspakke åbner døren for salg af Flüggers russiske fabrikker
  • EU-lande er enige om niende sanktionspakke mod Rusland
Foto: Corti
PolicyWatch

Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

For abonnenter

Foto: PR/Carsten Mai
Christiansborg

Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København

I 2050 skal DSV ikke længere udlede CO2, lyder det i selskabets nye bæredygtighedsmål. | Foto: Dsv Panalpina
Virksomheder

DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling

For abonnenter

Foto: Rune Fogh Sørensen, Dansk Erhverv
Virksomheder

Digitaliseringsminister: Dejligt at være årets bedste julegave

Læs også

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
EU

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Foto: Gregers Tycho
Nyheder

Ørsted klar til at skrue ned for investeringer i havvind

Det er vigtigere end aldrig før at passe på pengene, fastslår topchef, der er klar til at kaste mere efter sol og landvind, hvis havvind bliver for besværlig.

For abonnenter

Nyheder

Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet”

Mens vi venter på en elmarkedsreform fra EU-Kommissionen, advarer økonomisk vismand mod, at indgreb i pressede markeder for at spare forbrugerne penge kan risikere at koste endnu mere på den lange bane.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny sanktionspakke fra EU vil ramme russisk droneproduktion – 16.55
  • Dansk startup: Nye AI-regler kan skubbe tech-innovation ud af landet – 11.52
  • Klumme: Regeringen er klar med en lige højre til København – 11.08
  • DI vil redde døende offentlig transport med lavere billetpriser – 10.50
  • Statsminister: Uden reformer skal vi sænke forventninger til velfærd – 10.44
  • Eksperters anbefaling til CO2-afgift på landbrug forsinkes igen – 10.21
  • Dyrevelfærdsrapport afslører brud på regler: Minister vil vende udviklingen – 10.19
  • EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel – 10.12
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 08.20
  • Elmarkedsreform: ”Ubalancer i markedet skal løses af markedet” – 08.17
Flere nyheder

Job

  • Compliance Officer

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren IT Supporter

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge