Globale techselskaber har skruet op for lobbyindsatsen i EU

Selskaber som Google, Facebook, Amazon og Apple har femdoblet lobbybudgetterne i EU i løbet af de seneste fem år.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Med nye tiltag som GDPR og andre digitale initiativer har EU har i stigende grad sat tommeskruerne på over for globale techselskaber, når det kommer til regulering.

Som modsvar har techgiganterne skruet kraftigt op for deres lobbyindsats for at påvirke udviklingen i deres retningen, skriver Berlingske med henvisning til mediet Euronews.

I 2019 brugte Google eksempelvis 8 mio. euro, 60 mio. kr., på lobbyarbejde i Bruxelles. Sammen med Amazon, Facebook og Apple har selskabet øget lobbybudgettet målrettet EU med 510 pct. i perioden fra 2014 ifølge Transparency International.

"Den nuværende lobbyforordning er meget ufuldstændig, og hvis vi som journalist, borgere og civilsamfundsorganisation ønsker at kende fodaftrykket for en organisation som Google, kan vi kun se det for EU-Kommissionen og delvist for Europa-Parlamentet, men vi kan ikke se det fulde kortlægning i Bruxelles," udtaler Raphaël Kergueno fra Transparency International EU til Euronews.

(Denne artikel leveret af vores søstermedie ITWatch.)

De har kaldt ham Kæmpen fra County Kilkenny, og han er frontlinjen i EUs historiske handelsforhandlinger 

Parlament godkender EU-klimaplan men savner alt det hardcore 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også