Ny rapport: urealistisk at nå EU’s 2030-mål for shippingindustrien

Hvis shippingindustrien skal være CO2-neutral i 2050, skal 7 pct. af branchens brændstof være grønt i 2030, lyder det i et studie. I den vurderes det, at det er urealistisk, at branchen kan nå at reducere sin udligning med 55 pct. i 2030, som EU’s nye klimalov siger.
Et mål på 7 procents grønt brændstof i 2030 vil gøre shippingindustrien CO2-neutral i 2050, vurderer organisation. | Foto: Ingo Wagner/AP/Ritzau Scanpix
Et mål på 7 procents grønt brændstof i 2030 vil gøre shippingindustrien CO2-neutral i 2050, vurderer organisation. | Foto: Ingo Wagner/AP/Ritzau Scanpix

BRUXELLES

Det er næppe realistisk, at shippingbranchen kan reducere sin CO2-udledning med de "mindst 55 pct.", som blev vedtaget i EU’s nye klimalov forleden, og som alle sektorer skal bidrage til. Det siger interesseorganisationen Transport & Environment (T&E).

"Det er teoretisk muligt at nå EU’s mål på minus 55 pct. inden 2030, men i så fald skal brugen af elektro-brændstoffer, nye skibe, der kan sejle på elektrobrændstoffer, og retrofits være meget højere end, hvad vi anser for realistisk," siger Faiq Abbasov, direktør for shipping i T&E til ShippingWatch.

Udmeldingen kommer på baggrund af en ny rapport, som organisationen har offentliggjort, hvor de ser på, hvad der skal til for at gøre europæisk shipping CO2-fri.

Fai Abbasov vurderer, at det vil tage lidt længere tid – ind i 2030’erne – for shippingindustrien at nå minus 55-målet.

"Desto mere grund er der til ikke at udsætte vedtagelsen af ambitiøse og strenge regler for brændstof, ETS og ideelt set energieffektivitet," påpeger Faiq Abbasov med henvisning til EU-Kommissionens planer om at lægge shippingindustrien ind under det europæiske CO2-kvotehandelssystem.

I gang nu

I rapporten undersøger T&E hvad det kræver for, at shippingindustrien skal nå det ultimative mål i klimaloven, nemlig at være CO2-neutral i 2050.

Det handler om at komme i gang med at reducere sit CO2-udslip hurtigst muligt, for det vil få tingene til at rulle af sig selv mod målet.

"Hvis EU’s skibsfart skal spille en rolle i hurtig nedskæring af de globale emissioner, skal den handle nu. Kun en kombination af energieffektivitetsforbedringer og nulemissionsskibe får os derhen. Vores analyse viser, at selv beskedne implementeringer i dette årti vil sætte en sektor, der er modstandsdygtig over for ændringer, på rette spor," siger Faiq Abbasov.

T&E’s analyse viser, at hvis EU kræver, at al europæisk shipping i 2030 bruger 7 pct. elektrobrændstoffer, vil sektoren være CO-fri i 2050. Derfra vil udviklingen rulle af sig selv.

"Ambitiøst, men realistisk," vurderes det i rapporten.

Organisationen opfordrer derfor EU-Kommissionen til at tage det med i den lovgivning, de har på trapperne, som går under navnet "FuelEU Maritime".

Den nye lovgivning, som efter planen skulle være kommet i første kvartal i år, men som er er forsinket, vil fokusere på øget produktion, udbredelse og anvendelse af alternative bæredygtige brændstoffer til skibe.

Lovgivningen skal også regulere adgangen for de mest forurenende skibe til EU's havne og forpligte skibe, når de ligger i havn, til at reducere deres CO2-udledning, for eksempel ved at bruge strøm fra land.

Samme signal fra EP

Som for at understrege T&E’s rapport stemte EU-Parlamentet tirsdag aften for en såkaldt egen initiativ-rapport om renere og mere effektiv shipping.

Her peger parlamentarikerne også på, at industrien skal være CO2-neutral i 2050, udledninger fra sektoren skal reduceres, CO2-tung brændsel skal udfases og de europæiske havne skal være CO2-neutrale.

Flere parlamentarikere havde ønsket et forbud mod, at skibe, der ikke lever op til EU’s miljø og sociale standarder, skulle nægtes adgang til europæiske havne, men det var der ikke flertal for.

Rapporten blev vedtaget med 453 stemmer for og 92 imod, mens 154 parlamentarikere undlod at stemme.

Rapporten har som sådan ingen reel slagkraft ud over, at det er et fingerpeg fra parlamentarikerne til EU-Kommissionen om, hvordan de ser på emnet.

Og når EU-Kommissionen har fremlagt sine lovforslag, der skal regulere shippings CO2-udledning i fremtiden, skal EU-Parlamentet og EU’s medlemslande blive enige om vedtagelsen. Derfor er den slags egen initiativ-rapporter fra Parlamentet et vigtigt signal, så EU-Kommissionen kender sit råderum.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også