Rederier stod for massive CO2-udslip i 2020 ifølge EU-overvågning af virksomheder

Rederiet MSC er sjettestørste CO2-forurener i Europa. Skibsfartens udslip er så voldsomt, at sektoren bør omfattes af EU's system for CO2-kvoter, opfordrer miljøorganisationen Transport & Environment.
Foto: PR / MSC
Foto: PR / MSC

Skibsfarten vejer fortsat tungt på listen over Europas største forurenere, viser EU-Kommissionens opdaterede database over de mest forurenende virksomheders CO2-udledning i 2020.

Øverst blandt Europas rederier ligger igen i år det schweiziske containerrederi MSC med en CO2-udledning på 10,9 mio. ton fulgt af verdens største containerrederi, Maersk, med en udledning på 6,5 mio. ton.

MSC's forurening er så omfattende, at rederiet er den sjette største forurener i Europa, kun overgået af fire tyske kraftværker og det polske Betchatów-kraftværk, der er Europas største CO2-forurener med et udslip i 2020 på 30,1 mio. ton CO2. MSC er eneste rederi på top 10 over virksomheder med Europas største CO2-udslip.

EU-Kommissionen har opgjort rederiernes udslip af drivhusgasser i 2020 fordelt på sejladser inden for Europa samt til og fra Europa, og rederiernes forurening er så omfattende, at skibsfarten bør inkluderes i EU's kommende kvotehandelssystem for CO2, mener organisationen Transport & Environment (T&E) i en kommentar til EU-Kommissionens opgørelse.

Shipping skal betale for forurening

"For tredje år i træk er skibsfartens største CO2-udleder klartret op på Europas top 10 for de største forurenere. Det er symptomatisk for en industri, der ikke betaler en øre for sin forurening," siger Jacob Amstrong, der er Shipping Officer hos T&E, i en pressemeddelelse med hentydning til The Mediterranean Shipping Company, MSC.

Jacob Amstrong tilføjer:

"At en operatør af skibe overhaler kulfyrede kraftværker viser, at det ikke nytter at gøre, som vi plejer. Vi har brug for et EU-marked for CO2, som tvinger shipping til at betale for sin egen forurening".

T&E efterlyser EU-lovgivning, der inkluderer shipping i EU's kvotehandelssystem (ETS), og som samtidig tager højde for, at en væsentlig del af de store rederiers forurening sker uden for EU. Ifølge EU-Kommissionens opgørelse sker 66 pct. af MSC's udledning på transporter til og fra EU, mens den tilsvarende andel for Maersk er hele 79 pct.

"Alt mindre end et CO2-marked, der dækker transporter uden for EU, lader de store rederier slippe af krogen og lader de mindre operatører, som hovedsageligt sejler inden for Europa, betale regningen," siger Jacob Amstrong.

Ved siden af MSC og Maersk tæller de fem mest forurenende shippingvirksomheder i Europa også franske CMA CGM, kinesiske Cosco Group og tyske Hapag-Lloyd.

EU-Kommissionens opgørelse over virksomhedernes forurening sker som led i EU's indsats for at leve op til FN's klimamålsætninger. I år kommer den såkaldte MRV-opgørelse forud for den forventede offentliggørelse den 14. juli af EU-Kommissionens udspil til lovgivning, der skal inkludere skibsfarten i EU's kvotehandelssystem og regulere skibsfartens omstilling til bæredygtige brændstoffer.

Hvert eneste skib skal udarbejde en ny årlig CO2-opgørelse til EU 

EU's store CO2-model for shipping ser ud til at være taget af bordet i Bruxelles 

To politikere kæmper hver sin kamp om shippings bidrag til CO2-målene                                                                  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også