Google er sat under lup af Europa-Kommissionen, der i juni sidste år besluttede sig for at undersøge, om tech-gigantens annoncevirksomhed holder sig inden for kridtstregerne af den europæiske konkurrencelovgivning.
I den forbindelse indgiver en række af Europas største mediehuse nu en klage. De klager over, hvad de opfatter som misbrug af Googles dominerende stilling på markedet for annonceteknologi.
Bag klagen står medlemmerne af European Publishers Council (EPC). Blandt sammenslutningens medlemmer er JP/Politikens Hus. Her mener man, at Google de facto har monopol på det digitale annoncemarked.
”Fraværet af effektiv konkurrence inden for annonceteknologi forårsager betydelig skade for europæiske udgivere, annoncører og forbrugere i form af for lav reklameomsætning, for høje gebyrer, for lav servicekvalitet og mindre innovation,” siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, der er driftsdirektør i JP/Politikens Hus.
EPC mener, at Google i mange tilfælde repræsenterer både købere og sælgere på annoncemarkedet. Samtidig driver man det auktionshus, der faciliterer handlerne.
Dermed opfordrer sammenslutningen EU-Kommissionen til at ”etablere foranstaltninger, der reelt kan etablere betingelserne for effektiv konkurrence”.
Tidligere på ugen meddelte Pricenrunner, en tjeneste for prissammenligning, at man sagsøger Google for 16 mia. kr. Det sker med den begrundelse, at Google misbruger sin dominerende position til at forhindre forbrugerne i at finde den billigste pris på en given vare. Det sker ved at nedprioritere nogle søgeresultater og i stedet favorisere betalte annoncer.
Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus.
Stram datalov kan sparke Facebook og Instagram ud af Europa
Fransk datatilsyn følger efter Østrig: Google Analytics er ikke lovlig
Google taber sag ved EU-Domstolen og står til milliardbøde