Nye EU-regler vil pålægge softwareudviklere større ansvar ved førerløse køretøjer

I et nyt udspil vil Europa-Kommissionen stramme reglerne for, hvem der står til ansvar, hvis softwareopdateringer eller fejl i kunstig intelligens i førerløse biler resulterer i skader. Forsker ser stærkt potentiale i klarere regler, men er bekymret for konsekvenserne af en utilsigtet regeljungle.
Foto: Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian
AF CHRISTOPHER LANGE OG PETER THOMSEN

KØBENHAVN / BRUXELLES – Ansvarsfordelingen ved selvkørende biler og den kunstige intelligens bag rettet har længe været Det Vilde Vesten. En problemstilling som, hvis det står til Europa-Kommissionen, inden for få år skal være en saga blot.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

    Temu kommer under skrappere EU-regler

    For abonnenter