EU på vej med strengere krav til virksomheders grønne påstande

Det skal ikke længere være muligt at kalde produkter miljøvenlige uden dokumentation, mener EU-Kommissionen.
Foto: Clement Rossignol
Foto: Clement Rossignol
AF RITZAU

Virksomheder skal kunne dokumentere præcis, hvad der ligger til grund, når de kommer med påstande om, hvor grønne og miljørigtige deres produkter er.

Det foreslår EU-Kommissionen onsdag.

Formålet er at slå ned på greenwashing. Navnet dækker over en praksis, hvor virksomheder gennem markedsføring kan fremstå grønnere, end de egentlig er.

Greenpeace melder Danish Crown til politiet

Det kan for eksempel være ved at skrive, at et produkt er lavet af genanvendte materialer eller er klimaneutralt uden nærmere at dokumentere, hvordan det er det.

”Efterspørgslen efter grønne produkter stiger markant. Det viser, at europæerne gerne vil købe grønt,” siger miljøkommissær Virginijus Sinkevicius på et pressemøde i Bruxelles.

”Men det er svært for dem at skelne mellem sandt og opdigtet. Mere end halvdelen af de grønne påstande, vi ser på det europæiske marked, er vage, vildledende eller bare tom luft,” fortsætter han.

Arla taber retssag om ”klimaneutral” mælk i Sverige

Med lovforslaget vil EU-Kommissionen sikre, at forbrugere har adgang til troværdige informationer og dermed kan vælge på et oplyst grundlag.

Konkret foreslår kommissionen, at grønne påstande skal verificeres af en tredjepart, før en virksomhed må bruge dem i sin markedsføring.

Der er fra dansk side blevet efterspurgt skrappere kontrol af greenwashing, og forslaget hilses derfor velkomment.

Det siger miljøminister Magnus Heunicke (S) i en skriftlig udtalelse.

”Vi skal bekæmpe greenwashing på internationalt niveau. Forbrugere skal kunne træffe et mere miljø- og klimarigtigt valg, som de kan stole på, faktisk gør en forskel for klima og miljø.”

”Danmark har presset på over for EU for at få et ambitiøst forslag præsenteret hurtigst muligt. Så jeg er glad for, at det nu bliver til virkelighed,” siger ministeren.

I interesseorganisationen Dansk Erhverv får forslaget en mere lunken modtagelse.

”Det er rimeligt at stille krav til virksomheder om at dokumentere de påstande, de kommer med, hvis Forbrugerombudsmanden beder om det,” siger chefkonsulent Martin Jørgensen.

”Men et krav om at verificere alle påstande vil være ude af proportioner og meget dyrt. I sidste ende vil det medvirke til, at virksomheder ikke kommunikerer deres grønne tiltag. Det gavner hverken den grønne omstilling eller forbrugere.”

Også på et andet område - miljømærkninger - ønsker EU-Kommissionen at skærpe kontrollen.

Der findes omkring 230 forskellige miljømærker i EU. For mange af dem gælder det, at det ikke er gennemsigtigt, hvad der skal til, for at et produkt kan få mærket, lyder det fra kommissionen.

Det skaber forvirring og mistillid hos forbrugerne. Derfor foreslås det, at mærkningerne bliver verificeret af en tredjepart, og at der regelmæssigt foretages kontrol med dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også