Eksport af naturgas fra USA til EU er tredoblet på et år
![Foto: Reuters Staff/REUTERS / X01095](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11522430.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc76fg3iwlibraemmsl1f.jpg)
Juncker og Trumps energiaftale fra sidste år har skabt et regulært boom i fragten af LNG over Atlanten.
Siden aftalen mellem de to stormagter kom i stand i juli 2018, er eksporten af naturgas fra USA til EU mere eller mindre tredoblet.
Det viser nye tal, som Danske Rederier har trukket for ShippingWatch.
LNG er stadig et nichemarked inden for shipping, og af danske rederier er det ikke mindst Celsius, som i dag satser målrettet på den flydende naturgas.
Hos Danske Rederier glæder man sig derfor over det styrkede samarbejde mellem EU og USA og den generelle vækst i LNG-markedet, som ifølge organisationen giver nye muligheder for dansk skibsfart:
"Det er en bemærkelsesværdig stigning af fragtede LNG over Atlanten, som er et resultat af en dygtig amerikansk LNG-eksportindustri og et voksende europæisk marked," siger Danske Rederiers direktør Jacob K. Clasen til ShippingWatch.
Navigare bestiller LNG-skib
Ét af de danske selskaber, som for nylig har fået øjnene for mulighederne i LNG-markedet, er Navigare Capital Partners.
Investeringsselskabet har på ryggen af den høje vækst i markedet valgt at bestille et nyt LNG-skib i år, og selskabet har option på yderligere ét skib, fortæller topchef Henrik Ramsskov til ShippingWatch.
"Der er ingen tvivl om, at LNG-markedet er i en voldsom vækst i øjeblikket, og det er denne stigning et symbol på," siger han med henvisning til den høje vækst over Atlanten. Det er dog ikke kun fra USA til EU, at der bliver fragtet mere naturgas.
"I 2018 voksede den globale efterspørgsel for at få fragtet LNG med ca. 14 pct., og vi forventer en lignende stigning i år," vurderer topchefen i Navigare Capital Partners.
Det nye LNG-skib er købt via selskabets fond Maritime Invest Fund I og står til at blive leveret i 2021. Udover det nye LNG-skib har fonden siden marts 2007 købt i alt 13 skibe inden for container, tank og tørlast.
Tror på fortsat vækst
Mens bestillinger generelt set på nye skibe har været på retræte i år – antallet er indtil videre halveret sammenlignet med sidste år – er LNG ét af de segmenter, hvor tilbagegangen har været mindst.
Navigare har da også høje forventninger til det fremtidige marked for fragt af naturgas:
"Vi tror også på LNG-markedet på længere sigt. LNG bliver helt sikkert en del af den grønne omstilling, og vi ser lige nu massive investeringer i LNG-produktionen. Det er derfor vi har valgt at bestille et LNG-skib på og har option på et yderligere."
Senest modtog polske Pgnig sin første LNG-leverance fra en stor aftale med den amerikanske LNG-leverandør Cheniere.
Lasten lød på 165.000 kubikmeter LNG og forventningen er, at Cheniere vil sende omkring en halv mio. ton LNG til Polen over de næste tre år.
Pgnig oplyser i den forbindelse, at det statsstyrede polske olie- og gasselskab står til at modtage mere LNG fra USA end fra Rusland.
Denne artikel er leveret af PolicyWatchs søstermedie ShippingWatch.
Relaterede artikler
EU indgår aftale med USA om medicin
For abonnenter