PolicyWatch

Eksport af naturgas fra USA til EU er tredoblet på et år

Alene siden juli 2018 er transporten af LNG mellem USA og Europa tredoblet. Indtil videre er det kun få danske rederier, der er gået ind i det boomende gasområde, men Danske Rederier mener, det kan ændre sig. Navigare har stor tiltro til markedet.

Foto: Reuters Staff/REUTERS / X01095

Juncker og Trumps energiaftale fra sidste år har skabt et regulært boom i fragten af LNG over Atlanten.

Siden aftalen mellem de to stormagter kom i stand i juli 2018, er eksporten af naturgas fra USA til EU mere eller mindre tredoblet.

Det viser nye tal, som Danske Rederier har trukket for ShippingWatch.

LNG er stadig et nichemarked inden for shipping, og af danske rederier er det ikke mindst Celsius, som i dag satser målrettet på den flydende naturgas.

Hos Danske Rederier glæder man sig derfor over det styrkede samarbejde mellem EU og USA og den generelle vækst i LNG-markedet, som ifølge organisationen giver nye muligheder for dansk skibsfart:

"Det er en bemærkelsesværdig stigning af fragtede LNG over Atlanten, som er et resultat af en dygtig amerikansk LNG-eksportindustri og et voksende europæisk marked," siger Danske Rederiers direktør Jacob K. Clasen til ShippingWatch.

Navigare bestiller LNG-skib

Ét af de danske selskaber, som for nylig har fået øjnene for mulighederne i LNG-markedet, er Navigare Capital Partners.

Investeringsselskabet har på ryggen af den høje vækst i markedet valgt at bestille et nyt LNG-skib i år, og selskabet har option på yderligere ét skib, fortæller topchef Henrik Ramsskov til ShippingWatch.

"Der er ingen tvivl om, at LNG-markedet er i en voldsom vækst i øjeblikket, og det er denne stigning et symbol på," siger han med henvisning til den høje vækst over Atlanten. Det er dog ikke kun fra USA til EU, at der bliver fragtet mere naturgas.

"I 2018 voksede den globale efterspørgsel for at få fragtet LNG med ca. 14 pct., og vi forventer en lignende stigning i år," vurderer topchefen i Navigare Capital Partners.

Det nye LNG-skib er købt via selskabets fond Maritime Invest Fund I og står til at blive leveret i 2021. Udover det nye LNG-skib har fonden siden marts 2007 købt i alt 13 skibe inden for container, tank og tørlast. 

Tror på fortsat vækst

Mens bestillinger generelt set på nye skibe har været på retræte i år – antallet er indtil videre halveret sammenlignet med sidste år – er LNG ét af de segmenter, hvor tilbagegangen har været mindst.

Navigare har da også høje forventninger til det fremtidige marked for fragt af naturgas:

"Vi tror også på LNG-markedet på længere sigt. LNG bliver helt sikkert en del af den grønne omstilling, og vi ser lige nu massive investeringer i LNG-produktionen. Det er derfor vi har valgt at bestille et LNG-skib på og har option på et yderligere."

Senest modtog polske Pgnig sin første LNG-leverance fra en stor aftale med den amerikanske LNG-leverandør Cheniere.

Lasten lød på 165.000 kubikmeter LNG og forventningen er, at Cheniere vil sende omkring en halv mio. ton LNG til Polen over de næste tre år.

Pgnig oplyser i den forbindelse, at det statsstyrede polske olie- og gasselskab står til at modtage mere LNG fra USA end fra Rusland.

Denne artikel er leveret af PolicyWatchs søstermedie ShippingWatch.

Mere fra PolicyWatch

DI-chef takker af med opfordring til konsolidering hos transportlobbyister

Det er vemodigt, men også det rigtige. Det siger Michael Svane, der efter mere end et årti som direktør i DI Transport snart stopper. I et interview med MobilityWatch fortæller han også, hvorfor juristen endte som lobbyist, hans syn på en ny "tektonisk" brydekamp på transportmarkedet og hans helt store ønske til sektorens mange andre interesseorganisationer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier