PolicyWatch

Trumps modkandidater fremlægger vidtrækkende klimaudspil

Bernie Sanders, der går efter blive demokratisk præsidentkandidat og vælte Donald Trump af posten næste år, har fremlagt sit bud på en klimastrategi. Den vil over 10 år koste 16,3 billioner dollars. 

Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP / GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Bernie Sanders, der arbejder på at blive demokratisk præsidentkandidat mod den siddende Donald Trump, har i lighed med flere andre af sine demokratiske partifæller og rivaler til præsidentposten i USA næste år offentliggjort en ambitiøs klimastrategi, der anslåes at koste 16,3 billioner dollars. Planen sigter mod at bringe USA tilbage i klimaaftalen fra Paris, dække hele USAs elforbrug med vedvarende energikilder i 2030 og USA helt C02-frit i 2050, skriver Reuters.

En stor del af omkostningen ved gennemførelsen af planen og omstillingen til grøn energi skal kompensere de tusindvis af amerikanske lønmodtagere, der i dag arbejder i den fossile industri og støtte områder i USA, der er særligt sårbare.

Bernie Sanders' plan har titlen "Green New Deal", der over de kommende 10 år vil indarbejde klimaforandringer i alle sektorer fra immigration til udenrigspolitik, forbyde fossile brændstoffer i elproduktionen og i transport- og byggesektoren med en målsætning om at skabe 20 mio. nye arbejdspladser.

Flere af Sanders' demokratiske rivaler har offentliggjort tilsvarende og detaljerede klimastrategier som svar på især yngre vælgeres bekymringer for klimaforandringer.

Bernie Sanders siger selv, at finansieringen skal komme fra stigende skatter og afgifter på fossile selskaber, en nedbringelse adf USA's forsvarsudgifter samt skattebetalinger fra de 20 mio. nye arbejdspladser, der ifølge bliver skabt.

Denne artikel er leveret af PolicyWatchs søstermedie EnergiWatch.

Mere fra PolicyWatch

DI-chef takker af med opfordring til konsolidering hos transportlobbyister

Det er vemodigt, men også det rigtige. Det siger Michael Svane, der efter mere end et årti som direktør i DI Transport snart stopper. I et interview med MobilityWatch fortæller han også, hvorfor juristen endte som lobbyist, hans syn på en ny "tektonisk" brydekamp på transportmarkedet og hans helt store ønske til sektorens mange andre interesseorganisationer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier