PolicyWatch

Formand for rederier efter Shell-dom: Olieselskaberne har "levet en beskyttet tilværelse"

Torm-topchef og formand for Danske Rederier, Jacob Meldgaard, ser den opsigtsvækkende dom mod Shell og det øvrige pres på de store olieselskaber på klimadagsordenen som et "naturligt pres". Olieselskaberne, der er blandt Torms kunder, har "på sin vis levet en beskyttet tilværelse", siger han til ShippingWatch. 

Jacob Meldgaard, formand for Danske Rederier, finder presset på Shell og andre olieselskaber naturligt. | Foto: Fotograf Carsten Lundager

De store globale olieselskaber er den seneste tid kommet under et massivt pres for at skrue op for klimaambitionerne og ned for udledningen af skadelige drivhusgasser som f.eks. CO2.

Onsdag blev Shell i en opsigtsvækkende dom pålagt af en hollandsk domstol at hæve målet betydeligt om at reducere udledningen af CO2 både hos olieselskabet selv, og hos selskabets kunder og leverandører.

Samme dag blev de amerikanske olieselskaber ExxonMobil og Chevron mødt med et internt klimaoprør blandt deres aktionærer, der også krævede, at selskaberne skærpede mål og reduktioner markant.

"For mig er det et naturligt pres", siger Jacob Meldgaard, formand for Danske Rederier og i det daglige adm. direktør for det store, danskbaserede produkttankrederi Torm, til ShippingWatch.

Hvis man ser på olieselskaberne globalt, så de har på sin vis levet en beskyttet tilværelse

Jacob Meldgaard, formand for Danske Rederier og adm. direktør i Torm

"Hvis man ser på olieselskaberne globalt, har de på sin vis levet en beskyttet tilværelse forstået på den måde, at de leverer et produkt, fossile brændstoffer, til verden. Men uanset om du hedder ExxonMobil eller Shell - og det er ikke tilfældigt, at jeg nævner de to - så har de sat deres mål internt."

Og de internt fastsatte mål på de store olieselskabers klimaambitioner og mål for reduktion af udledningen af skadelige drivhusgasser som f.eks. CO2 er tydeligvis langt fra tilstrækkelige, hvis man spørger aktivister fra miljøorganisationer, investorer, kunder og myndigheder.

Onsdag fik hollandsk-britiske Shell ved en domstol i Haag i Holland således at vide, at selskabet ikke er ambitiøst nok. Sagen var anlagt af NGO'en Friends of the Earth Netherlands.

Domstolen har skærpet Shells mål. Nu er det 45 pct. reduktion af emissionerne i 2030 med en baseline i 2019, mens Shells eget mål var 20 pct. reduktion i 2030 med udgangspunkt i 2016-niveauet og 45 pct. reduktion i 2035 - også målt op mod 2016.

"Det er en betydelig mere ambitiøs agenda. Den er i det her tilfælde drevet af domstolen. Hos ExxonMobil har man set, at der er kommet nye bestyrelsesmedlemmer, som kræver, at selskabet får en mere ambitiøs agenda. Her er det en investorkreds, der har sat sig for at fortælle ledelsen, at ambitionerne ikke er høje nok," siger Jacob Meldgaard.

I ExxonMobil fik organisationen Engine No. 1 held til at placere to medlemmer i virksomhedens bestyrelse, mens 61 pct. af aktionærerne i et andet stort olieselskab Chevron anført af den hollandske kampagnegruppe Follow This støttede, at selskabet skal reducere CO2-emissionerne.

Pres fra kunder, investorer og myndigheder

Ifølge Jacob Meldgaard er det gode eksempler på det pres, der kommer på olieselskaberne. "Der er kunder, investorer og regulererende myndigheder, som kræver noget mere. For mig er det et naturligt pres," siger han.

Jeg tror, at det er positivt, at vores kunder (f.eks. olieselskaberne, red.) er nødt til at have en mere ambitiøs agenda

Jacob Meldgaard, formand for Danske Rederier og adm. direktør i Torm

"Hvad betyder det så for os - Torm og shippingbranchen? Jeg tror, at det er positivt, at vores kunder (f.eks. olieselskaberne, red.) er nødt til at have en mere ambitiøs agenda. Det giver dansk shipping nogle muligheder. Vi ønsker allerede at gøre mere for at dekarbonisere forretning og søtransport og det også med kendte teknologier," siger Jacob Meldgaard.

"For Shell og ExxonMobil betyder det, at de skal gøre noget nu, og her står dansk shipping stærkt med mulighed for at byde ind med løsninger, som allerede er nogle af de mest energieffektive. Vi har et unikt cluster på det her område, hvor vi trækker på viden og nogle af de samme ressourcer," siger Jacob Meldgaard.

Ærgerlig over retssager

Danske Rederier er dog ærgerlig over, at den nødvendige, grønne omstilling skal foregå via domstolene. Shippingbranchen risikerer ligeledes selv at blive stævnet.

NGO'en Friends of the Earth Netherlands, der vandt retssagen mod Shell, har også kig på shippingsektoren og andre store forurenere, oplyser Arjan de Boer, der er pressemedarbejder hos organisationen.

"Grundlæggende bør retssager ikke være nødvendige - slet ikke for rederier, som tager ansvaret på sig, sætter en klar målsætning og arbejder for at opnå dem," sagde Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier tidligere torsdag til ShippingWatch om sagen.

"Vi er i en transformationsproces, og vi skal over på alternative brændstoffer. Her spiller Shell en vigtig rolle, og det er ærgerligt, hvis retsinstanser skal drive omstillingen," sagde hun.

Rederier risikerer retssager om CO2-udslip efter dom mod Shell

Organisation: Shells nederlag i klimaretssag er banebrydende

Domstol beordrer Shell til at nedbringe CO2-udslip markant 

Mere fra PolicyWatch

Hvert eneste skib skal udarbejde en ny årlig CO2-opgørelse til EU

En gang om året skal hvert enkelt skib, der anløber en europæisk havn, udarbejde en plan over udledningen af drivhusgasser. Hvis skibet f.eks bruger vind, tæller det på positivkontoen. ShippingWatch kan afsløre hovedindholdet af EU's plan for grønne brændstoffer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier